Een overlijden doorgeven

Op de manier die u het beste past

Een dierbare is overleden. We wensen u veel sterkte in deze moeilijke periode. Graag helpen we u om alle verzekeringen en financiële producten van de overledene te stoppen of aan te passen. U geeft een overlijden telefonisch of online aan ons door. Als u belt, kunnen wij u vaak direct helpen.

Wij staan voor u klaar

Bij een overlijden van een dierbare moet u veel dingen regelen. En er is veel verdriet. Daarom helpen wij u graag direct. En spreken wij u het liefst persoonlijk. Wij kijken dan samen met u naar de producten die de overledene had. Wij stoppen of passen producten meteen aan als dat kan. Of vertellen u welke extra informatie wij nog nodig hebben. Wilt u liever niet zelf bellen? Gebruik dan het onlineformulier. Dan nemen wij daarna contact met u op.

Persoonlijk contact

Bel met onze Nabestaandendesk. Of neem direct contact op met een speciale afdeling.

Online doorgeven

Geef een overlijden online aan ons door. Wij nemen daarna snel contact met u op.

Wat kunt u van ons verwachten?

Als het kan helpen we u direct

We controleren altijd welke verzekeringen of financiële producten de overledene bij ons had. We bespreken het liefst persoonlijk met u wat u wilt aanpassen of stoppen. Bij de meeste verzekeringen kunnen wij dit meteen regelen.

Soms hebben we eerst meer informatie nodig

Bij financiële producten zoals een uitvaart- of overlijdensrisicoverzekering, spaar- of beleggingsrekening, hypotheek, lijfrente en pensioen, zijn er meer gegevens nodig. Bijvoorbeeld bewijs van wie er recht hebben op het geld. Of hoe het product moet worden uitgekeerd of voortgezet.

Wij sturen u dan binnen 10 werkdagen een brief. Hierin staat welke gegevens wij van u nodig hebben. Hieronder leest per product om welke informatie het gaat. En welke keuzes u heeft, bijvoorbeeld bij een uitkering.

Had de overledene een levensverzekering? Zoals een uitvaart-, overlijdenrisico-, spaar- of beleggingsverzekering? Natuurlijk doen we er alles aan om zo snel mogelijk het verzekerde bedrag uit te keren. Maar we moeten wel goed controleren wie recht heeft op de uitkering. En of er bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker is die recht heeft op (een deel van) het geld.

U kunt hier zien wat u kunt verwachten en welke gegevens wij van u nodig hebben.

Had de overledene een spaarrekening zoals een RentePlús Rekening of RenteVast Rekening? En staat de spaarrekening alleen op zijn of haar naam? Dan blokkeren wij de rekening. We controleren wie de erfgenamen zijn en keren het geld aan hen uit. In de onderstaande brochure leest u er meer over. U leest daarin ook wat er gebeurt als de spaarrekening op 2 namen staat.
Had de overledene een Beleggingsrekening bij Centraal Beheer? En staat de Beleggingsrekening alleen op zijn of haar naam? Dan blokkeren wij de rekening. We controleren wie de erfgenamen zijn. In de onderstaande brochure leest u welke mogelijkheden u heeft om de rekening voort te zetten of uit te laten keren. U leest daarin ook wat er gebeurt als de Beleggingsrekening op 2 namen staat.
Bij een hypotheek moet er vaak veel geregeld worden. Soms is er een overlijdens­risicoverzekering die (een deel van) de hypotheek aflost. U verkoopt het huis. Of juist niet. Vaak moet de hypotheek aangepast worden. Lees meer over wat u kunt doen na een overlijden.
Had de overledene Extra Pensioen Opbouw? In deze brochures leest u wat er gebeurt met het geld. 
Had de overledene een lijfrente-uitkering via Extra Pensioen Inkomen? In deze brochure leest u wat er gebeurt met het overgebleven geld. 
Had de overledene een lijfrente-uitkering uit Garantie Inkomen Lijfrente? We informeren u per brief over de vervolgstappen.
Voor pensioen geeft de gemeente het overlijden aan ons door via de Basisregistratie Personen (BRP). Wij nemen daarna automatisch contact op met de nabestaanden voor de vervolgstappen. U hoeft een overlijden alleen aan ons door te geven als de overledene in het buitenland woonde. U kunt hiervoor bellen naar (055) 579 8027.