Vervoer op het water schoner maken
Tien jaar geleden begon hij dit bedrijf samen met een partner met de ambitie om vervoer op het water schoner te maken. Van Wijk: ‘In 2010 voegde ik mijn bedrijf Elektrosloep samen met het bedrijf De Stille Boot. Ook een investeerder stapte in. Samen gingen we van start met het huidige bedrijf.’ Elektrisch varen bestond niet of nauwelijks. ‘Waar we in de auto-industrie de omschakeling naar elektrisch al een tijdje zien, gebeurt dat in de watersport nog niet of nauwelijks. Daar valt dus nog een hele markt te winnen’, aldus Van Wijk.
De omschakeling kan beginnen
Maar klanten zaten de droom en ambities aanvankelijk in de weg. Van Wijk: ‘De botenwereld is een traditionele wereld. We konden mensen maar moeilijk overtuigen dat schoon en stil varen beter is dan varen met het ronkende geluid van een diesel- of benzinemotor. Mensen hebben nog steeds veel vooroordelen over elektromotoren. De actieradius is daar één van. Maar met een elektrisch bootje kun je al snel zeven tot acht uur per dag varen.’ Inmiddels heeft het bedrijf de wind mee. Van Wijk: ‘Mensen zijn zich bewuster van hun omgeving en de noodzaak tot verduurzaming is inmiddels wel doorgedrongen. De omschakeling kan beginnen. Het liefst zien we dat alle boten met oude dieselmotoren worden vervangen door elektrische motoren.’
- ‘Ons hele bedrijf is in vlammen opgegaan’
Na het interview met Anton van Wijk sloeg het noodlot toe. Zijn bedrijfspand brandde volledig af. ‘Dit kan niet waar zijn, dacht ik toen ik even na middernacht bij onze loods aankwam’, vertelt Van Wijk. ‘In een kwartier tijd stond alles in lichterlaaie. De oorzaak is door de enorme verwoesting niet te achterhalen.’ Schade: zo’n 600.000 euro. Van Wijk: ‘Gelukkig hadden we alle documenten in de cloud opgeslagen. Dat scheelde veel ellende. En een paar dagen later al kregen we de sleutel van een kantoor en loods in Sneek. We hebben samen met de medewerkers een gezamenlijk werkdocument gemaakt waarin we alle lopende zaken en aandachts- en actiepunten op een rij hebben gezet. Ook hebben we direct leveranciers benaderd in onder andere Finland en Slowakije om motoren en onderdelen te bestellen zodat we de orders die er lagen kunnen uitvoeren. Bij onze vaste leverancier waren deze niet meer te krijgen.’
De Stille Boot krabbelt na de brand dan ook snel weer op. ‘We gingen tenslotte heel goed’, zegt Van Wijk. Een belangrijke les die Van Wijk meeneemt uit deze ramp betreft de verzekeringen. ‘Onze voorraad was in december groter dan we hadden verzekerd. Dat hebben we niet goed in de gaten gehad. Dat is een flinke schadepost. Als ondernemer moet je dus altijd waakzaam zijn en steeds weer monitoren waar je staat. Een ramp kan tenslotte zomaar gebeuren.’
Durven investeren
Maar dat is onvermijdelijk willen we verder kunnen groeien. En eerlijk gezegd kijk ik er ook naar uit om een deel van het werk over te dragen aan mensen die daar beter in zijn dan ik.’