Kosten voor de baat
‘Wil een onderneming groeien, dan gaan de kosten voor de baat uit. Dat is niet anders’, zegt Ralph van Dam, business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer. ‘Bovendien gaan investeringen hoe dan ook gepaard met risico’s. Het is een spanningsveld waar iedere ondernemer die verder wil met zijn bedrijf, mee te maken krijgt. En zeker, dat is heel spannend.’
Van Wijk weet waar Van Dam het over heeft. ‘Ik heb altijd te weinig zicht gehad op de uitgaven’, vertelt hij. ‘Ik investeerde vaak zonder dat ik wist of we ons dat konden veroorloven. Daar heb ik van geleerd. We hebben inmiddels een strategisch financieel adviseur in de arm genomen die ons helpt en bijstuurt. Dat hadden we echt nodig. Onze rapportages zijn nu veel beter op orde. Investeringen die we gaan doen, zijn weloverwogen en onderbouwd.’
Van Dam: ‘Een van de adviezen tijdens dit programma is dat ondernemers die naar het buitenland willen daar vooral niet zelf een distributienetwerk moeten opbouwen. Dat is veel te kostbaar en arbeidsintensief. Ze kunnen beter op zoek naar een lokale distributiepartner met een al bestaand eigen netwerk.’
Partijen die hun boten elektrisch willen maken, kunnen bij ons alles vinden; kabels, stekkers, zekeringen. Plug & play. Zo willen wij ons profileren.’ Ook de verkoop aan eindgebruikers heeft het bedrijf losgelaten. Van Wijk: ‘De helft van onze business was particulier, de helft bedrijven. Het leek ons verstandiger om uitsluitend te focussen op B2B. Onze webshop en winterstalling hebben we verkocht. Onze business is hierdoor eenvoudiger en overzichtelijker geworden waardoor we onze B2B-klanten beter kunnen bedienen.
De coronacrisis helpt daarbij een handje. Van Wijk: ‘Ook voor de crisis groeiden we al mooi, maar in 2020 zijn de cijfers echt flink omhooggegaan. Ten opzichte van een jaar eerder maakten we vorig jaar zelfs 95 procent meer winst. Het geld dat mensen hadden gespaard voor dure vakanties, geven ze tijdens de crisis onder andere uit aan bootjes. En elektrisch ligt dan steeds meer voor de hand. Gewoon omdat het fijner en beter varen is. We willen onze marketing dan ook niet zozeer richten op de elektromotor zelf, maar op het gevoel dat elektrisch varen mensen kan bieden. Genieten van rust en mooie natuur, zonder het milieu te belasten.’
‘Het vraagt moed om te investeren en uit te breiden, maar het is onvermijdelijk om te kunnen groeien’Anton van Wijk