
Hoe ziet de toekomst van de auto of fiets van de zaak eruit?
Het vele thuiswerken tijdens de coronacrisis heeft invloed op het zakelijk gebruik van zowel auto als fiets. Hoe ziet de toekomst van de auto of fiets van de zaak eruit? De regelingen voor een auto en fiets van de zaak op een rij.
Fiscale bijtelling privégebruik
De eerste 60 maanden dat een auto rijdt, geldt het bijtellingspercentage van het jaar dat de auto voor het eerst op de weg kwam. Eigenaar- en gebruikerswisselingen zijn daarbij niet relevant. Meteen na de periode van 60 maanden bepaalt de Belastingdienst het percentage opnieuw met de dan actuele regels.
Voordelig bijtellingspercentage
Waterstof en geïntegreerde zonnecellen
In 2021 vallen alleen bepaalde auto’s zonder CO2-uitstoot volledig in het 12%-tarief. Het gaat om auto’s die rijden op waterstof en om auto's die volledig worden aangedreven door geïntegreerde zonnecellen. Daarbij moeten de zonnecellen een vermogen hebben van minstens 1 kilowattpiek en er mag geen lood in de accu zitten. Voor innovatieve emissieloze auto’s geldt dus geen drempelbedrag. De invoering van dat bedrag voor deze auto’s wordt uitgesteld tot na 2024.
Het bijtellingspercentage voor nieuwe auto’s op de weg stijgt hier wel net als bij de elektrische emissieloze auto’s naar uiteindelijk 22% in 2026.
Voorbeeld
Voor een geheel elektrische auto met een cataloguswaarde van € 60.000,- uit 2021 zijn er 2 bijtellingspercentages. Dat is 12% tot € 40.000,- en 22% voor € 20.000. Bij een nieuwe auto die rijdt op waterstof en een cataloguswaarde heeft van € 60.000,-, is dat 12% voor het hele bedrag van € 60.000,-.
Aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting
Fietsregeling na 2020
Vanaf 2020 geldt voor het ter beschikking stellen van een fiets, elektrische fiets of speed pedelec (snelle elektrische fiets) aan een werknemer een speciale fietsregeling in de vorm van een vaste bijtelling. Het maakt niet uit of het om zakelijk of privégebruik gaat. Jaarlijks komt er 7 procent van de waarde van de adviesprijs van de ter beschikking gestelde fiets bovenop het belastbaar loon van de werknemer. Daarmee kost de fiets de medewerker een vast bedrag dat hooguit enkele tientallen euro’s per maand bedraagt. Het gaat dan om de belasting die de werknemer over het extra loon moet betalen volgens de belastingschijf waaronder zijn inkomen valt. Dit moet de administratie voor fietsen van het werk eenvoudiger maken. Werknemers die gebruik maken van de nieuwe fietsregeling kunnen geen aanspraak kunnen maken op een onbelaste kilometervergoeding voor hun gemaakte kilometers.
Voorbeeld
Voor een elektrische fiets die nieuw € 3000,- kost, bedraagt de bijtelling per jaar € 210,- (7% van € 3000,-). De werknemer valt onder de 2e belastingschijf van 49,50% in 2021 en betaalt jaarlijks € 103,95 aan extra belasting (49,50% van € 210,-).
Bijtelling zakelijke auto in coronatijden
Evaluatiemoment lease-auto’s
Fietsregeling en coronacrisis
Blijf op de hoogte over alle arbeidsvoorwaarden
Wegwijs in arbeidsvoorwaarden
Download Wegwijs in Arbeidsvoorwaarden
Deel dit artikel

Geschreven door:
RedactieSpeciaal aanbevolen

Gene op uitspreken ontwikkelwensen op de werkvloer
Veertig procent van werkend Nederland heeft het gevoel dat ze hun ontwikkelwensen niet kunnen uitspreken en missen een duidelijke richting.3 minuten

Mark de Vos - Podcast Sleutelmomenten #6
Over wat je leert als je de ruimte krijgt om op je bek te mogen gaan en over hoe een geweldig businessplan vanuit je passie kan opbloeien.29 minuten

Hoe garagebedrijven kunnen inspelen op de veranderende mobiliteit
De mobiliteit in Nederland verandert enorm. Garagebedrijven moeten op een innovatieve manier gaan kijken welke vertaalslag zij kunnen maken. Wat zijn hun uitdagingen en kansen?3 minuten