Ondernemen

Succesvol ondernemen: het verhaal van Jochum Jarigsma

Ondernemen

Er zit geen druppel ondernemersbloed in zijn familie. Toch is Jochum Jarigsma erin geslaagd meerdere succesvolle bedrijven op te zetten. Hoe kreeg hij dat voor elkaar?

3 jun 2020
4 minuten

In loondienst of ondernemen?

Op de middelbare school realiseerde Jarigsma zich dat hij 2 keuzes had: in loondienst gaan of ondernemen. In zijn familie zat geen enkele ondernemer. “Dat vond ik raar. In mijn ogen hadden ondernemers het beter voor elkaar dan mensen in loondienst. Zij zijn vaak rijk, rijden in mooiere auto’s en mogen anderen vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Dat wilde ik ook. Ik had alleen geen idee hoe ik ondernemer werd. In die tijd was er geen internet om informatie op te zoeken.”

Leren verkopen, managen en presenteren

Jarigsma is het ondernemen maar gewoon gaan doen. “Tijdens mijn studie organiseerde ik wintersportreizen voor medestudenten. Zo kon ik zelf gratis skiën. En ik verdiende er ook wat mee. Ik heb ook nog rondleidingen door Amsterdam gegeven en een marketingbedrijfje gehad. Maar uiteindelijk ben ik bij een trainingsbureau in loondienst gegaan, omdat ik dacht dat ik geen skills had. Daar leerde ik verkopen, managen en presenteren. Precies wat een ondernemer moet kunnen. In 2003 zette ik mijn eigen trainingsbureau AccuRaad op.”

Verkoopskills zijn essentieel

Naast het trainingsbureau heeft Jarigsma nog andere ondernemingen. Onder andere in ventilatoren en verse vruchtensappen. “Ik blijk goed in klanten te overtuigen. Dat begint bij een goed product. Maar een goed product is niet alles. Wie niet weet hoe te verkopen, is nergens. Het verhaal moet kloppen en u moet professioneel overkomen. Zorg altijd voor een goede combinatie tussen het product en de behoefte van de ander.”

Ken de behoeftes van uw klant

Het geheim van verkopen? “Verdiepen in de ander. Snappen wat de ander wil en wat hij nodig heeft. En die dingen zijn niet altijd hetzelfde. Als je aan iemand vraagt wat hij nodig heeft, kan het antwoord ‘een gezond lijf’ zijn. Terwijl wat hij wil, McDonald’s is. Als een klant beide zaken krijgt aangeboden, is er een goed verhaal. Apple is daar een goed voorbeeld van. Zij snappen dat hun klanten eenvoud en schoonheid willen en brengen dat samen.”

Zoek uw klanten actief op

De beste manier om erachter te komen wat een klant wil? De telefoon oppakken en het te vragen. “Praat met zoveel mogelijk mensen die behoefte kunnen hebben aan uw product. Ontdek wat ze willen en nodig hebben. Klanten komen niet vanzelf. Zoek ze daarom actief op. Wie dat kan, zonder vervelend over te komen, kan niet anders dan succes hebben.”

Wees streng voor uzelf

Een goede ondernemer geeft volgens Jarigsma nooit op. “Ik ben bijna failliet gegaan. Met een aantal ondernemingen ben ik gestopt omdat ze te weinig opleverden. Maar ik heb nooit opgegeven. Soms liep ik langs de afgrond van het ravijn. Maar ook dan is het een kwestie van doorzetten. Bel een nieuwe klant, bedenk een nieuw product, zoek een nieuwe partner. En wees streng voor uzelf. Het is makkelijk om lui te zijn en te gaan Netflixen. Maar als er werk verzet moet worden, dan moet u dat zélf doen. Want niemand anders doet het voor u.”

Denk niet in tekorten, maar in kansen

Gebrek aan geld mag geen reden zijn om niet door te zetten, vindt hij. “Geen geld bestaat in onze huidige samenleving niet. De vraag is alleen hoe u bij geld kunt komen. Er is altijd een manier. Organiseer een evenement. Zoek sponsoren. Maak barter deals. Wees creatief. Denk niet in tekorten, maar in kansen.”