Welke contactmomenten leggen wij vast?
Wij leggen vast wat wij met u afspreken. En we gebruiken onze contactmomenten om onze communicatie te verbeteren. Dit zijn bijvoorbeeld contactmomenten die we vastleggen:
- brieven en e-mails die wij sturen en van u ontvangen.
- telefoongesprekken en chats.
- wat u op onze websites doet en bekijkt.
- wat u in onze apps doet en bekijkt.
- ons contact via social media, zoals Facebook, Twitter en WhatsApp.
Geautomatiseerde besluitvorming en profilering
Bij het berekenen van de premie en bij het beoordelen van uw aanvraag kunnen wij gebruik maken van geautomatiseerde processen en profilering om zo efficiënt mogelijk tot een beslissing te komen. Een programma berekent dan uw premie of beoordeelt uw aanvraag aan de hand van gegevens die u zelf invoert, gegevens die wij krijgen uit externe en interne bronnen en analyses die wij hebben gemaakt. Indien er sprake is van geautomatiseerde besluitvorming en profilering dan informeren wij u. Bent u het niet eens met zo’n beslissing dan kunt u contact met ons opnemen en bezwaar maken. Wij bekijken en beoordelen dan uw klacht.
Achmea B.V. is verantwoordelijk
Centraal Beheer is een merk van Achmea. Achmea B.V. is voor alle merken van Achmea verantwoordelijk voor een goede verwerking van uw persoonsgegevens.
Van wie krijgen wij uw gegevens en met wie delen wij die?
Soms geven wij uw gegevens door. En soms controleren wij uw gegevens bij andere bedrijven. Wij verkopen uw gegevens niet. Met de volgende bedrijven kunnen wij gegevens uitwisselen.
De complete lijst vindt u
hier.
Als het nodig is gegevens door te geven naar ontvangers buiten de Europese Economische Ruimte (EER) doen wij dat zeer zorgvuldig. Binnen de EER gelden dezelfde privacyregels.
Hoe zorgen wij dat uw gegevens veilig zijn bij ons?
Onze website, app en IT-systemen zijn goed beveiligd. En wij nemen steeds maatregelen om misbruik van uw gegevens te voorkomen. Ook onze medewerkers hebben duidelijke instructies gekregen hoe zij om moeten gaan met uw gegevens.
Wij zijn extra voorzichtig met gevoelige gegevens
Onder gevoelige gegevens verstaan wij bijvoorbeeld:
- uw Burgerservicenummer (BSN) en bankgegevens.
- uw medische gegevens.
Onze medisch adviseur is verantwoordelijk voor het goed verwerken van uw medische gegevens. Medewerkers kunnen alleen bij uw medische gegevens als zij toestemming hebben van de medisch adviseur. De medisch adviseur en medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht.
- gegevens uit het strafrecht.
Wij kunnen vragen of u een strafrechtelijk verleden heeft als wij het risico voor een verzekering of financieel product moeten bepalen. Bent u langer dan 8 jaar geleden verdacht geweest of veroordeeld? Dan hoeft u dat niet te melden.
Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Wij bewaren uw gegevens zolang wij die nodig hebben. Of zolang verplicht is voor de wet. Daarna verwijderen wij uw gegevens of maken wij uw gegevens anoniem. Als wij uw gegevens anoniem maken dan verwijderen wij alle gegevens die naar u verwijzen. De gegevens kunnen niet meer aan u gekoppeld worden. De anonieme gegevens helpen ons een beter beeld te krijgen van onze risico’s, producten en diensten.
Regels en wetten voor privacy
Wij houden ons aan de wetten en regels voor privacy. Onder andere:
- De Algemene Verordening Gegevensbescherming.
- De Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming.
- De Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars.
- Het Protocol Incidenten Waarschuwingssysteem Financiële Instellingen.
- Gedragscode Persoonlijk Onderzoek.
- De Telecommunicatiewet.
Uw rechten
Uw rechten zijn ook in de wet geregeld. U mag:
- uw gegevens bij ons opvragen.
- uw gegevens laten veranderen als die niet kloppen.
- uw gegevens laten verwijderen.
Het komt vaak voor dat wij uw gegevens niet kunnen verwijderen. Bijvoorbeeld omdat wij uw gegevens nog nodig hebben. Of om ons aan een wet te houden.
- bezwaar maken tegen bepaald gebruik van uw gegevens.
Als u bijvoorbeeld geen e-mails met aanbiedingen meer van ons wilt ontvangen. In onze e-mails staat een link waarmee u zich kunt afmelden. U mag ook bellen. In andere gevallen geeft u duidelijk aan waarom u bezwaar maakt zodat wij dit kunnen beoordelen.
- uw toestemming stoppen.
Gaf u ons toestemming om uw gegevens te gebruiken? Dan mag u uw toestemming later weer stoppen. Wij gebruiken uw gegevens vanaf dat moment niet meer.
- uw gegevens overdragen.
Bijvoorbeeld wanneer u gegevens aan ons heeft gegeven met uw toestemming of op basis van onze overeenkomst. Overdragen kan aan een andere partij of aan uzelf.
- het gebruik van uw gegevens tijdelijk beperken.
Bijvoorbeeld als u bezwaar heeft gemaakt tegen gebruik van uw gegevens.
Laat ons weten als u gebruik wilt maken van uw rechten
Stuur een e-mail aan centraalrelatiebeheer@achmea.nl. En stuur een kopie van uw paspoort of ID-kaart mee. Wilt u uw Burgerservicenummer (BSN) en pasfoto alstublieft onleesbaar maken? Wij reageren binnen een maand na ontvangst van uw e-mail. U kunt ook een brief sturen naar:
Centraal Beheer Relatiebeheer
Postbus 9150
7300 HZ Apeldoorn
U kunt veel van uw gegevens bekijken of veranderen op onze website.
Heeft u een vraag, tip of klacht?
Stuur een e-mail naar de Functionaris Gegevensbescherming van Achmea via privacymanager@achmea.nl. U kunt ook een brief sturen naar:
Achmea B.V.
Privacy manager
Compliance & Operational Risk Management
Postbus 866
3700 AW Zeist
Komen wij er samen niet uit? Leg uw klacht dan voor aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wij kunnen dit privacy statement veranderen
Dat mag bijvoorbeeld als er iets verandert in de wetten of regels. Of als wij nieuwe producten of diensten ontwikkelen. Op onze website vindt u altijd de laatste versie. Deze laatste versie is van 26 februari 2020.