Hans van Houten

Schade komt nooit goed uit. Maar er zijn van die dagen dat de timing wel bijzonder vervelend is. Bijvoorbeeld na de crematie van een naaste. Het overkwam Hans (57).

Verhaal van Hans

Gewend aan een drukke boel

Hans (57) is een bezige bij. Zo was hij in het verleden directeur in het onderwijs en parkhouder op een vakantiepark Ameland. Hij is nog steeds met veel passie en plezier werkzaam op het vakantiepark en combineert dat nu met 2 dagen lesgeven op het onderwijs. Een drukke boel, maar Hans is wel wat gewend. Toch heeft hij sinds hij opa is geworden aan 24 uur per dag niet genoeg. 

Een chaotische dag

Dankzij zijn ervaring als parkhouder houdt Hans makkelijk 10 ballen in de lucht. Maar zelfs voor hem is het op sommige dagen flink aanpoten. Zeker als er ook emoties meespelen: “De dag van de crematie van mijn moeder was nogal hectisch. Het leek op een aflevering uit het oude televisieprogramma ‘12 steden, 13 ongelukken.” Omdat ze ‘in de buurt waren’, besloten Hans en zijn vrouw de kamer in het verzorgingstehuis meteen na de crematie leeg te halen: “Het moest toch snel gebeuren.”

Kruisingen en kronkelwegen

Bij het leeghalen van de kamer kwamen veel spullen tevoorschijn die eigenlijk wel weg konden. Op naar de milieustraat! Hans: “Die dingen zijn om een of andere reden altijd ver weg verstopt: moeilijk bereikbaar en je moet langs allerlei kronkelweggetjes.” Op de terugweg over een van de ‘kronkelwegen’ stuit hij op een onoverzichtelijke kruising. Hans rijdt de kruising op en botst tegen een andere auto. “Het was al een waardeloze dag, had er net even mijn hoofd niet bij en toen gebeurde het.”

Gelukkig geen grote schade

Beide partijen kwamen met de schrik vrij: “Mijn eigen auto – een oude Audi A3 - had bijna geen schade en de andere auto had een flinke kras. Gelukkig raakte er niemand gewond, maar zoiets kan je er niet bij hebben op zo’n dag. Een ongeluk geeft altijd een stoot adrenaline en emoties. Het is dan fijn als het snel kan worden opgelost.”

Gehecht aan de auto

Hans: “Het is natuurlijk ‘maar’ een auto, toch raak je er wel aan gehecht. Dat komt vooral doordat hij er altijd is als je hem nodig hebt. Ook op een eiland moet je je kunnen redden. Als er dan een keer iets mee gebeurt, dan doet het toch wel wat met je. Vroeger was een auto niet vanzelfsprekend. Het oude Kevertje uit mijn kindertijd werd alleen voor speciale gelegenheden gebruikt. Voor zijn werk sprong mijn vader op de fiets.”

Snel geholpen dankzij de app

Op de plek des onheils wist Hans gemakkelijk de Centraal Beheer app te downloaden. Hans: “Fantastisch dat je ondanks dat je zo’n situatie nooit meemaakt, zo razendsnel wordt geholpen.” Daarnaast hielp het dat de tegenpartij al snel met een schadeformulier kwam: “Foto maken van het schadeformulier en uploaden. Zo ontzettend gemakkelijk. 2 dagen later werd ik gebeld door een medewerker van Centraal Beheer om alles nog eens door te nemen.”

Zekerheid op een onzeker moment

Hans vindt het mooi dat moderne technologie ervoor zorgt dat iedereen rustig kan zijn: “Op het moment dat je je donders onzeker voelt, is het mooie dat je je snel zeker kunt voelen.” Want ook al is het een klein ongeluk zonder zwaailichten, het zorgt toch voor chaos. Hans: “Een app is makkelijker dan de telefoon: misschien kom je in een wachtrij. Of kan je degene niet goed verstaan, het is toch chaotisch in zo’n situatie. Met de app weet je zeker dat je niets vergeet en je kunt het altijd nog eens nakijken. Dat haalt onzekerheid en emotie weg. Ook handig dat je de status van de schadeafhandeling kunt volgen in de app. Vervelende dingen gebeuren, maar het is goed opgelost. Superfijn.”