Tips om uw bedrijf te promoten via social media

Niet alle kanalen hoeven voor uw bedrijf relevant te zijn. Zo draait het op Instagram en Pinterest om beeld. Als u geen beeldend product hebt, voegt uw aanwezigheid op deze social media weinig toe. LinkedIn is een platform waarmee u voornamelijk de zakelijke markt kunt bereiken. Richt u zich vooral op consumenten? Dan is dit niet het meest voor de hand liggende medium. Investeer dus alleen in de social media die iets opleveren.
Een netwerk van volgers moet worden onderhouden. Plaatst u langere tijd niets? Dan verliest u de aandacht. Daarom is het belangrijk dat u investeert in de kanalen waarop u zichtbaar wilt zijn. Maak iemand eindverantwoordelijk voor alle social mediakanalen. Om gestructureerd te werk te gaan, is een social mediastrategie belangrijk. Hiermee voorkomt u dat er zomaar dingen gepost worden. In deze strategie neemt u onder andere mee wat u wilt uitstralen op uw kanalen. En welke content daarbij past en hoe vaak u een nieuwe post wilt plaatsen.
Een gouden regel op social media: post niet om het posten. Content moet waarde toevoegen voor uw volgers. Vertel dus niet hoe geweldig uw bedrijf is, maar laat zien dat uw bedrijf ertoe doet. Bijvoorbeeld door gratis kennis weg te geven. Runt u een administratiekantoor? Plaats een blog met belastingtips. Heeft u een schildersbedrijf? Plaats een filmpje waarin u uitlegt hoe u een muur perfect schildert. Deze informatie is interessant voor volgers. En zet uw bedrijf neer als expert binnen uw vakgebied.
Een andere sleutel tot een succes, is het aangaan van een dialoog. In plaats van alleen te zenden, moet u ook in gesprek gaan. Laat uw volgers zien dat er echte mensen achter uw kanalen zitten. Als er door iemand gereageerd wordt op een Facebookpost van uw bedrijf, reageer dan altijd. En stel ook vragen aan volgers. U laat hiermee niet alleen zien dat u hun mening waardeert. Maar het zorgt er ook voor dat u uw klant beter leert kennen.
De kwaliteit van uw berichten op social media zijn bepalend voor uw bedrijfsimago. Gebruikt u foto’s met een lage resolutie en staan uw teksten vol met spelfouten? Dan kom dat niet goed over. Zorg er dus voor dat de schrijver van de teksten perfect Nederlands beheerst. En kies altijd foto’s van hoge kwaliteit, die professionaliteit uitstralen.
Laat uw volgers zien dat er echte mensen achter uw kanalen zitten.