Verzuim komt in verschillende soorten en kleuren
In het geval van grijs verzuim is de medewerker ziek, maar kan hij of zij nog wel het werk uitvoeren. Of een deel van de werkzaamheden.
De uitdaging voor jou als werkgever ligt bij het inschatten welke taken hij of zij wel en niet kan uitvoeren. Het is daarom belangrijk om hierover goed contact te houden. Maak de uitval bespreekbaar, vraag de medewerker zelf om mee te denken over oplossingen en koppel hier duidelijke afspraken aan.
Grijs verzuim ontstaat vaak door problemen op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan pesten, een te hoge werkdruk of de stijl van leidinggeven. ‘Grijs verzuimers’ zijn meestal niet arbeidsongeschikt, maar voelen zich wel ellendig en melden zich daarom vaker ziek. Hoofdpijn of buikpijn is dan al genoeg om thuis te blijven.Bij zwart verzuim is er sprake van fraude. Je medewerker meldt zich dus bij jou ziek, terwijl diegene niet echt ziek is. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij ouders van een ziek kind die voor hun kind willen zorgen. In dit voorbeeld moet je medewerker eigenlijk kortdurend zorgverlof aanvragen.
Komt je medewerker niet opdagen zonder zich ziek te melden? Dan komt hij de contractuele afspraken niet na. In deze gevallen kun je er soms voor kiezen om geen loon uit te keren. Het is dan wel aan te raden om eerst een gesprek hierover aan te gaan met je medewerker.In het geval van roze verzuim werkt je medewerker wel op de afgesproken tijden, maar is het uitgevoerde werk niet van de kwaliteit die je mag verwachten. Het wordt daarom ook wel arbeidsverzuim genoemd. Een te hoge werkdruk is een voorbeeld van een oorzaak achter roze verzuim. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een burn-out. Je medewerker kan ook te weinig uitdaging en perspectief hebben. Dit kan drukken op de motivatie.
Roze verzuim is vaak lastiger om vast te leggen, omdat het niet meetbaar is in afwezigheid van een medewerker. Wel is roze verzuim terug te zien in de productiviteit van een team. Het is vaak een kans op langdurig ziekteverzuim.
In het geval van roze verzuim kun je jezelf als werkgever het beste openstellen richting je medewerker. Maak het bespreekbaar en geef aan dat je hiermee vertrouwelijk omgaat. Bespreek ook alternatieve oplossingen, zoals meer flexibele werkuren en de mogelijkheid om afwisselend thuis te werken.



