Betalingsachterstand, wat nu?

Hulp in een moeilijke periode

Lukt het niet meer om je hypotheek te betalen? Dat kan bij iedereen gebeuren. Ook in zo’n moeilijke periode helpen wij je graag. Met begrip voor jouw situatie. En met oplossingen die passen bij jouw situatie.

Neem zo snel mogelijk contact met ons op

Wij helpen je met het vinden van een oplossing voor jouw betalingsachterstand. Hoe eerder je contact opneemt, hoe beter dat lukt.

  • Vind je het fijn om ons te bellen? Bel dan: (055) 579 5125. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.30 uur.
  • Stuur je liever een e-mail? Dat kan, ons e-mailadres is debiteurenbeheer@centraalbeheer.nl. Gebruik jouw e-mailadres dat bij ons bekend is. Dan zijn we er zeker van dat de e-mail echt van jou komt. Je vindt jouw e-mailadres in onze app en Mijn Centraal Beheer.

We nemen dan snel contact met jou op.

We begrijpen dat het voor jou waarschijnlijk niet makkelijk is om te praten over je situatie. Daarom is het goed om te weten dat je contact hebt met een medewerker van Centraal Beheer die begrip heeft voor jouw situatie. Onze medewerker helpt jou graag bij het vinden van een haalbare oplossing.

Veelgestelde vragen

Je vindt jouw betalingsachterstand in Mijn Centraal Beheer. Je kunt het ook aan ons vragen. Telefonisch: (055) 579 5125 of met een e-mail: debiteurenbeheer@centraalbeheer.nl.

Een schuldeiser kan proberen om de schuld te incasseren via beslag op de woning en de woning te laten veilen. Als dat gebeurt, wordt met de opbrengst eerst de hypotheek afgelost zolang er geen kosten zijn van de Vereniging van Eigenaren of zakelijke lasten (Bijv. Waterschap). Deze kosten moeten eerst afbetaald worden. Daarna wordt pas de schuld bij de schuldeiser afgelost.

Blijft er dan nog geld over, dan is dat geld voor jou. Maar de opbrengst van een veiling is over het algemeen niet hoog. Vaak niet genoeg om de hypotheek af te lossen. Dan is er ook geen geld over voor de schuldeiser. Neem altijd zo snel mogelijk contact met ons op als er beslag wordt gelegd op jouw woning: (055) 579 5125.

Ja, dat is vaak een goede oplossing bij tijdelijke betalingsproblemen. Neem gerust contact met ons op om te overleggen over een passende betalingsregeling.
Bij tijdelijke betalingsproblemen kan uitstel van betaling mogelijk zijn. Neem contact met ons op om te bespreken of dit in jouw situatie geldt.
Het kan zijn dat een betalingsregeling toch niet haalbaar blijkt. Neem dan direct contact met ons op. We zoeken dan samen een andere oplossing.
Dat hangt af van jouw situatie. We streven ernaar haalbare betalingsafspraken met jou te maken.
Nationale Hypotheek Garantie (NHG) denkt met jou mee en kijkt samen met ons of hoe de hypotheek weer betaalbaar kan worden. NHG biedt ook een ‘Woonlastenfaciliteit’. Dat is een overbruggingslening voor tijdelijke financiële problemen door werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, relatiebeëindiging of het overlijden van een partner. Is verkoop van de woning de enige mogelijkheid? En is de opbrengst lager dan de hypotheek? Dan kan NHG, onder voorwaarden, de restschuld kwijtschelden. Kijk voor meer informatie op de website van NHG. Of neem contact met ons op.

Nee. En we leggen ook geen beslag op jouw loon. Voorwaarde is wel dat je ons volledig inzicht geeft in jouw financiën en dat je je houdt aan de afspraken die je met ons maakt.
We zoeken eerst naar een manier om de hypotheek voor jou betaalbaar te maken. Is het echt niet mogelijk om de betalingsproblemen goed op te lossen? Dan kunnen we met jou overleggen over verkoop van de woning.
Nee, we zullen jouw huis nooit veilen als je de gemaakte afspraken nakomt en de woning volgens de taxateur en makelaar voor een reële vraagprijs actief te koop staat. Als er geen andere oplossing is dan verkoop van je woning dan gebeurt dat in overleg met jou. Daarbij gaan we ervan uit dat je de woning zelf verkoopt, met hulp van een taxateur en een makelaar. Belangrijk is dat je je houdt aan de afspraken met ons.
Ja, wij houden daar rekening mee. Daarom is het belangrijk dat je inzicht geeft in je schulden en je inkomsten en uitgaven.
Als iemand meer dan 3 maandbedragen achterloopt met hypotheekbetalingen, moeten we dit melden bij het BKR. Als de achterstand is weggewerkt, blijft de melding nog 5 jaar zichtbaar bij het BKR. Dat kan gevolgen hebben als je ergens een krediet aanvraagt.

Wat wij voor jou kunnen doen

Alles op een rijtje

We helpen je bij het in kaart brengen van jouw financiële situatie. Daarbij gebruiken we een ‘inkomsten/uitgaven-formulier’. Vind je het lastig om dat in te vullen? Dan krijg je daar hulp bij.

De beste oplossing

Samen met jou bekijken we hoe je de betalingsachterstand kunt inlopen. Welke oplossingen zijn er? Wat past het beste bij jouw situatie? Samen komen we eruit.

Goede afspraken

Hebben we een oplossing gevonden? Dan maken we daarover afspraken. En we houden contact. Zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden.