Voorkom oplichting: leer phishing en andere trucs herkennen

Je kent ‘m vast wel, de ‘Even Apeldoorn bellen’-reclame met de backpacker die door zijn ouders als scammer wordt aangezien. Grappig, maar wat als je in het echt met een oplichter te maken hebt? Helaas proberen criminelen op allerlei manieren je geld of gegevens te stelen. Wij leggen uit hoe ze dat doen en hoe jij dat voorkomt.

7 jul 2025

Met deze 7 tips herken je phishing

Phishing betekent letterlijk ‘vissen’. Criminelen sturen een nepbericht via e-mail, sms, WhatsApp of zelfs per post. Ze hopen dat jij in hun ‘hengel’ hapt en persoonlijke gegevens doorstuurt, zoals je gebruikersnaam, wachtwoord of bankgegevens. 

Herken je 1 van deze signalen? Let dan goed op 

  1. Het bericht begint niet persoonlijk, maar met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'.
  2. Er staan spelfouten in of onscherpe afbeeldingen.
  3. Het bericht probeert je bang te maken of zet je onder druk: ‘Reageer direct, anders wordt uw account stopgezet’.
  4. Je moet op een link klikken en daar persoonlijke gegevens invullen.
  5. De link verwijst naar een vreemde of onbekende website.
  6. Het afzenderadres klopt niet met het bedrijf waarvan je het bericht verwacht. Soms zitten er rare tekens in.
  7. Je krijgt een SMS of Whatsapp-bericht dat je helemaal niet verwachtte.

Wat kun je doen?

Markeer een phishingbericht als 'ongewenste e‑mail’. Vertrouw je een bericht van Centraal Beheer niet? Laat het ons weten. Ook de Rijksoverheid heeft een handige pagina over phishing.

Trap niet in deze trucs

Naast phishing maken criminelen soms ook gebruik van trucs. We vertellen je meer over deze trucs én hoe jij ze herkent.

Je wordt gebeld door iemand die zegt dat hij van je bank is. Klinkt betrouwbaar, maar vaak is er ‘spoed’ en is er een probleem dat snel moet worden opgelost. De beller vraagt naar jouw inloggegevens, wil dat je direct inlogt op een valse website of geld overmaakt naar een zogenaamde ‘veilige’ rekening. Trap daar niet in!

Tip: Een bank vraagt nooit naar jouw inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Of om geld over te maken naar een andere rekening.

Computers zonder goede beveiliging zijn een gewilde prooi voor criminelen. Zij installeren op afstand kwaadaardige software op je computer. Dit heet ook wel ‘malware’. Daarmee kunnen ze je inloggegevens stelen zonder dat je het merkt. Lees onze tips over hoe je jouw inloggegevens kunt beschermen.

“Hoi, ik heb een nieuw nummer, sla deze maar op in je contactenlijst.” De afzender is een vriend of familielid. Soms met profielfoto en al. Daarna volgt de vraag om snel geld over te maken.

Tip: Bel de afzender op het oude nummer om te checken of het klopt. Twijfel? Niet betalen!

Je ziet een vreemde afschrijving of krijgt een betalingsherinnering van een onbekende winkel. Criminelen gebruiken dan jouw naam of kopie van je ID om iets te kopen.

Tips:

  • Check je bankrekeningen regelmatig. Zie je iets geks? (En dan bedoelen we niet die dure schoenen die je zélf hebt gekocht 😉). Neem contact op met je bank of met de verkoper.
  • Gebruik de KopieID-app van de Rijksoverheid en maak op een veilige manier een kopie van je identiteitsbewijs.

Iemand vraagt je een QR-code te scannen met je bank-app of QR-scanner. Klinkt onschuldig, maar criminelen gebruiken dit om toegang te krijgen tot je bankrekening.

Tips:

  • Scan nooit zomaar een QR-code. Vraag jezelf af: verwachtte ik deze code? Jouw bank stuurt je alleen QR-codes binnen een veilige klantomgeving, zoals internetbankieren. En ook alleen nadat je daar zelf om vroeg. Bijvoorbeeld als je iets betaalt met iDEAL.
  • Kies je ervoor om de QR-code te scannen? Controleer na de scan dan altijd de website waar je terechtkomt. Twijfel je? Neem dan eerst contact op met de organisatie die de QR-code stuurt.

 

Twijfel je? We helpen je graag

Bij Centraal Beheer vinden we veiligheid belangrijk. Krijg je een bericht dat verdacht voelt? Of twijfel je of iets klopt? Neem dan contact met ons op. Dan weet je zeker dat je goed zit.