Veiligheid en phishing

​​Wat is 'phishing'?

‘Phishing’ is een vorm van fraude. Criminelen ‘vissen’ daarbij naar persoonlijke gegevens. En dan vooral naar gegevens die toegang geven tot geld. Mensen worden opgelicht door ze te lokken naar een valse (bank/verzekerings)website. Zo’n site is een kopie van de echte website waarop geprobeerd wordt mensen – nietsvermoedend – te laten inloggen. Vaak krijgen mensen een e-mail met daarin een link naar een valse website. Er wordt dan gevraagd ‘inloggegevens te controleren’.

Let op!

Kijk of u op een beveiligde website bent. U kunt dit zien aan het slotje in de adresbalk.
slotje.png

Wat doet Centraal Beheer Achmea tegen 'phishing'?

Voor het ontdekken van nepsites hebben we een speciaal team dat direct in actie komt als dat nodig is. Verder hebben we contacten met banken in Nederland (waaronder de Rabobank). Met hen en met beveiligingsdeskundigen houden we scherp de ontwikkelingen op het gebied van internetcriminaliteit in de gaten. Daarnaast gebruiken we speciale software voor de beveiliging van persoonlijke gegevens. Naast deze beveiligingsmaatregelen vragen we u om ook zelf goed op te blijven letten. Uiteraard informeren we u zo snel mogelijk als er grote phishingaanvallen plaatsvinden.

Wat kan ik zelf tegen 'phishing' doen?

Krijgt u een mail, maar twijfelt u of die van Centraal Beheer Achmea is? Kijk dan allereerst naar het adres van de afzender. Mail die u van ons krijgt eindigt namelijk altijd op @centraalbeheer.nl of @centraalbeheermail.nl in de afzender. Dan over de inhoud van de mail: we vragen u nooit per mail om uw persoonlijke gegevens, of om het controleren van gegevens zoals:

  • wachtwoord van ‘Mijn Verzekeringsmap’;
  • gebruikersnaam van ‘Mijn Verzekeringsmap’;
  • activeringscode van ‘Mijn verzekeringsmap’.

Gebeurt dit wel? Dan is Centraal Beheer Achmea niet de afzender! Krijgt u zo’n phishingmail, markeer deze dan in uw mailprogramma als 'ongewenste e-mail’. Verder kunt u de phishingmail melden bij uw internetprovider, zodat de afzender geblokkeerd wordt.

Vijf tips om een phishingmail te herkennen

Centraal Beheer Achmea vraagt u nooit om uw persoonlijke gegevens. Wees ook extra alert als:

  1. U gevraagd wordt om op een link te klikken en/of persoonlijke gegevens door te geven. Log nooit in via een link in een e-mail;
  2. De e-mail niet aan u persoonlijk is gericht, maar begint met 'Beste klant' of 'Beste gebruiker'. Criminelen weten uw naam namelijk niet;
  3. Het bericht in gebrekkig Nederlands is geschreven;
  4. De boodschap inspeelt op angstgevoelens. Er staat dan iets in als: ‘reageer direct anders wordt uw account stopgezet’;
  5. Het adres van de afzender niet eindigt op: @centraalbeheer.nl of @centraalbeheermail.nl en/of de e-mail in uw spamfilter terecht komt.