""

Wat zijn uw rechten bij een vliegtuigvertraging?

Een vliegvakantie. Wat een heerlijk vooruitzicht. Inchecken, instappen en genieten maar. Meestal vertrekken vluchten netjes op tijd, maar soms ook niet. Welke rechten heeft u bij vliegtuigvertraging?

Schadevergoeding bij een vliegtuigvertraging

Bij een vluchtvertraging, overboeking, annulering of vluchtwijziging heeft u recht op een schadevergoeding. Vliegmaatschappijen geven vaak aan dat het gaat om overmacht. Naar de rechter gaan lijkt dan de enige overgebleven keus. Gelukkig is dat vaak niet nodig. Want er zijn duidelijke Europese richtlijnen over schadevergoedingen.

Vlucht vertraagd? Recht op verzorging

Is uw vlucht vanaf de vertrektijd meer dan 2 uur vertraagd? Dan heeft u recht op verzorging. Dit geldt ook bij een annulering of overboeking:
  • Eten en drinken in normale hoeveelheden. 
  • 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken.
  • Een overnachting en vervoer naar het vliegveld als dit noodzakelijk is.

Geld terug of een andere vlucht

Heeft uw vlucht meer dan 5 uur vertraging en wilt u daarom uw vlucht annuleren? Dat mag. De luchtvaartmaatschappij moet dan alle kosten van uw vliegticket binnen 7 dagen terugbetalen. Is de vlucht geannuleerd of mag u niet aan boord omdat u overboekt bent? Dan mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket. Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heeft u ook recht op vervoer naar de luchthaven waarop u eigenlijk zou vliegen.

Vanaf 3 uur vertraging: vaak recht op vergoeding

U krijgt een vergoeding als uw vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of is gewijzigd binnen 2 weken voor vertrek. En als de vliegmaatschappij hiervoor verantwoordelijk is. Bijvoorbeeld als er technisch iets mis is met het vliegtuig. Of als de maatschappij de vluchtplanning omgooit. Maar ook als het vliegpersoneel staakt of als er een personeelstekort is. U krijgt geen vergoeding als er sprake is van extreem weer.

De wettelijke vergoedingen op een rij

De vergoedingen verschillen van € 250,- tot maximaal € 600,-.
  • € 250,- voor vluchten tot 1.500 kilometer; 
  • € 400,- voor vluchten vanaf 1.500 kilometer tot 3.500 km;
  • € 300,- voor vluchten meer dan 3.500 kilometer en tussen de 3 en 4 uur vertraging;
  • € 600,- voor vluchten meer dan 3.500 kilometer met meer dan 4 uur vertraging.

Recht op vergoeding

Op de site van de Consumentenbond ziet of u recht heeft op een vergoeding. U vraagt het geld terug bij de vliegtuigmaatschappij. Onze juristen van Juridische Hulp schreven een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken voor uw claim. Bewaar zo veel mogelijk informatie over de vlucht. Zoals de reden en lengte van de vertraging, bonnetjes en tickets. Heeft u gevraagd om terugbetaling van het ticket en uw geld niet gekregen? Dien dan een claim in bij de kantonrechter. Doe dit wel binnen 2 jaar na de vluchtdatum.

Wat doet de reisverzekering?

Heeft u een reisverzekering afgesloten? Zelfs bij de beste reisverzekering kunt u niet aankloppen voor een vergoeding voor vluchtvertraging. Een annuleringsverzekering vergoedt soms wel bepaalde kosten. Deze sluit u af in combinatie met onze Doorlopende Reisverzekering. Belangrijk is wel dat u de Annuleringsverzekering binnen 14 dagen na het boeken van uw reis afsluit.