De telefoon-truc
Je krijgt een telefoontje van een ‘medewerker’ van jouw bank. Of van een bekend softwarebedrijf. Je hoort een geloofwaardig verhaal. Vaak is er een probleem dat snel moet worden opgelost. De medewerker informeert naar jouw rekeningnummer of inloggegevens. Of vraagt je direct in te loggen op een valse website. Een andere truc is dat je jouw geld naar een zogenaamde ‘veilige’ rekening moet overmaken.
Tip: Bedrijven vragen nooit naar jouw inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Ook vragen ze jou nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
De computer-truc
De WhatsApp-truc
“Hoi, ik heb een nieuw nummer, sla deze maar op in je contactenlijst.” De afzender is een vriend of familielid. Soms zelfs compleet met een bekende profielfoto. Daarna komt de vraag om snel geld over te maken. Dit is een truc die de laatste tijd erg vaak voorkomt via WhatsApp.
Tip: Controleer altijd of de afzender nog bereikbaar is op het oude, vertrouwde nummer. Maak nooit zomaar geld over.
De truc om jouw geld te stelen
Je krijgt een betaalherinnering van een winkel waar je niets hebt gekocht. Of er is een onbekend bedrag afgeschreven van jouw betaalrekening. Criminelen gebruiken jouw identiteitsgegevens om spullen te kopen of rekeningen te betalen. Welke truc gebruiken ze? Ze stelen of kopiëren je identiteitsbewijs. Of vinden jouw gegevens via hacking of phishing.
Tips:
- Controleer regelmatig je betaalrekeningen. Zie je onbekende bedragen? Neem contact op met jouw bank of met de verkoper.
- Controleer elke maand je spaar- en/of beleggingsrekeningen. Neem contact op met jouw bank als iets niet klopt.
- Gebruik de KopieID-app van de Rijksoverheid en maak op een veilige manier een kopie van je identiteitsbewijs.
De QR-code truc
Iemand stuurt je een QR-code en vraagt jou deze code te scannen. Bijvoorbeeld met een algemene QR-scanner. Of met de scanner van je bank of betaaldienst. Dit is een truc die criminelen steeds vaker gebruiken om controles te omzeilen. Zij kunnen op die manier bijvoorbeeld makkelijk toegang krijgen tot je bankrekening.
Tips:
- Scan geen QR-code die jij niet verwacht of waar je niet om vroeg. Jouw bank stuurt je alleen QR-codes binnen een veilige klantomgeving, zoals internetbankieren. En ook alleen nadat je daar zelf om vroeg. Bijvoorbeeld als je iets betaalt met iDEAL. Twijfel je? Neem dan eerst contact op met de organisatie die de QR-code stuurt.
- Kies je ervoor om de QR-code te scannen? Controleer na de scan dan altijd de website waar je terechtkomt.
Wil je meer informatie of tips? Kijk op veiligbankieren.nl.