Tips voor een koele werkplek

  • Houd de zon zoveel mogelijk buiten. U kunt het beste de gordijnen dicht houden. Houd ook de ramen gesloten, dan kan de warme lucht niet naar binnen. Lucht alles goed door in de avond en vroege ochtend als de temperatuur buiten lager is dan binnen .
  • Zet zoveel mogelijk apparaten in huis uit. Niet op stand-by, maar écht uit. Dan geven ze geen extra warmte af.
  • Steek af en toe even uw polsen onder koud stromend water. Het hele lichaam frist er direct van op.
  • Kleed u met linnen of katoen. Luchtige kleding zorgt voor een koeler lichaam.
  • Geen airco in huis? Leg een paar plastic flessen in de vriezer. Zet de bevroren flessen in een teil. Zet er een draaiende ventilator voor en klaar is uw zelfgemaakte airco.

Drink veel water

Naast bovenstaande tips is het ook belangrijk om te letten op eten en drinken. Drink bij voorkeur veel water op (zeer) warme dagen. Het slimste is om water te drinken op kamertemperatuur. Van koude dranken vliegt uw interne thermometer direct omhoog en ook van hete dranken gaat u gloeien. De hitte valt het effectiefst te bestrijden door rustig te blijven en niet te veel te eten. Als u minder eet, hoeft u minder warmte kwijt te raken. Sla een zware maaltijd dus even over, want van het verteren ervan krijgt u het alleen maar warmer.

Een tropenrooster instellen

Als het past in uw werk- en privéplanning, kunt u, in overleg met uw leidinggevende, uw werktijden aanpassen en werken volgens een tropenrooster. Bij een tropenrooster begint u ’s morgens vroeg, wanneer het nog koel is. U kunt dan ook eerder stoppen met werken of tijdens de heetste uren van de dag niet werken.
Geef uzelf en uw collega’s de ruimte voor voldoende extra mini-pauzes. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om z’n energie over de dag te verdelen.

Neem extra mini-pauzes

De nachtrust is vaak verstoord bij hoge temperaturen. Slaapgebrek heeft ook invloed op de besluitvorming. Neem voor het nemen van besluiten voldoende tijd, slaap er desnoods een nachtje extra over. Geef uzelf en uw collega’s de ruimte voor voldoende extra mini-pauzes. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om z’n energie over de dag te verdelen.

Een middagdutje heeft veel voordelen

Misschien heeft u wel tijd voor een siësta! Het ideale tijdstip voor een middagdutje is rond een uur of 2. Dat blijkt ook uit een onderzoek van The University of Manchester. 20 minuten is al voldoende en de voordelen zijn niet mis. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat uw stresslevels direct dalen. Ook uw concentratievermogen, uw creativiteit en uw geheugen krijgen door een powernap een flinke opkikker. Misschien is dit wel de kans om eens uit te proberen of het voor u werkt.