Ondernemen

3 groeifases: van marge pakken tot scherpstellen

Ondernemen

Zakelijk telecom­bedrijf Voys veroverde in 3 groei­fases de telecomsector. Oprichter Mark Vletter vertelt over de opstart, groei en de sleutel tot zijn succes.

11 okt 2021
4 minuten

Tevreden medewerkers zijn essentieel

“Elk product en dienst die we ontwikkelen, is afhankelijk van onze mensen. Zij moeten het naar hun zin hebben. Dan is de kans groter dat klanten ook blij zijn. Saai werk kun je gelukkig ‘weg-automatiseren’. Groeien hangt op veel vlakken samen met werk leuker en goedkoper maken. Met de eerste maatregelen win je de meeste marge. Vervolgens gaat het vooral om scherpstellen.”

3 groeifases van een bedrijf

“Veel administratie kunt u digitaliseren. Het facturatieproces bijvoorbeeld. We zijn begonnen met de ontwikkeling van een offertetool. Eerst koppelden we die aan Outlook en aan onze contactpersonen. Vervolgens aan onze verschillende diensten. Door verschillende stappen door te lopen, konden we uiteindelijk in een kwartier een offerte op maat samenstellen. Vervolgens bleek de offertetool toch niet flexibel genoeg. We hebben de tool toen aan de cloud gekoppeld en ervoor gezorgd dat hij ook werkt op andere systemen dan alleen Microsoft.”
“De belangrijkste ontwikkeling was de opbouw van ons nieuwe telefonieplatform in 2010. De technologie van het oorspronkelijke platform was goed, maar nog niet ideaal. Ik ben bij 10 concurrenten langsgegaan om te onderzoeken in welke behoefte zij voorzien. Het resultaat? Het nieuwe platform werd volledig open source. Klanten konden er voortaan 24 uur per dag zelf mee aan de slag. Het betekende dat we 600 klanten handmatig moesten overzetten. Maar het was het waard. De klanten waren tevreden en uiteindelijk groeiden we door naar 1.000 en daarna naar 2.000 klanten. Waaronder een deel van de concurrenten die ik eerder nog had bezocht. Het nieuwe platform groeide uit tot een nieuw bedrijf: VoIPGRID. Voys bleef als telecomprovider voor zakelijke telefonie.”
“Vervolgens ben je continu bezig met perfectioneren en vernieuwen. Met voorop blijven lopen. De volgende stap is meer diensten bieden op het gebied van omni­channel. Hiermee komen onze klanten via verschillende contact­momenten in aanraking met ons merk. Dat gaat verder dan een chatfunctie op een website. De opmars van de smartphone is nog lang niet voorbij. Ook niet als belmiddel. 4G biedt een snelle internetverbinding, die vaak nog een betere ver­binding geeft dan traditionele telefoonverbindingen. En op een smartphone kun je veel meer dan bellen alleen. Zakelijke klanten willen alle beschikbare kanalen eenvoudig kunnen beheren en monitoren via hun apparaat. Er komen steeds meer functionaliteiten. Het wordt alleen maar eenvoudiger.”
Groeien hangt op veel vlakken samen met werk leuker en goed­koper maken
Mark Vletter
Oprichter telecombedrijf Voys

Tips voor het oprichten van uw bedrijf

Heeft u een vaag plan of weet u al heel concreet wat u wilt met uw bedrijf? Bekijk onze checklist en tips die u helpen in de beginfase. Zoals het kiezen van een bedrijfsnaam. En het opstellen van een ondernemersplan.

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 25 augustus 2020.