5 tips om imagoschade te beperken

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook bij imagoschade. Daarvoor moet u wel weten wát mogelijk fout kan gaan. Maak dus een goede analyse. Zo leveren milieu-incidenten vaak veel negatieve media-aandacht op. Schrijf dergelijke risico’s op. Doe dat ook voor de bedrijven waarmee u samenwerkt. Slechte media-aandacht voor hen heeft ook effect op uw onderneming.
Zorg dat u paraat staat als een incident zich voordoet. Een draaiboek biedt uitkomst om imagoschade te beperken. Dit document stelt u vooraf op. Er staan zaken als: wie moeten er op de hoogte gesteld worden? Wie wordt het gezicht naar buiten? Wie is het aanspreekpunt intern? En hoe zorgt u voor de juiste interne communicatie?
Vaak is social media dé reden waarom imagoschade bij een groot publiek verspreid wordt. Maak er slim gebruik van door zélf uw sociale kanalen te monitoren. Als u weet wat mensen over uw onderneming zeggen, kunt u hierop inspelen. Zo voorkomt u imagoschade. Let op: doe dit ook ná de crisis.
Komt u negatief in het nieuws, treed dan zélf naar buiten. Dat kan via uw eigen social-mediakanalen of via de pers. Een actieve houding laat zien dat u bereid bent een oplossing te vinden. Klanten kunnen daardoor sympathie en betrokkenheid voor u krijgen. En dat is wel zo prettig.
Een excuus wordt bijna altijd gewaardeerd. Maar dan bent u er nog niet. Want hoe lost u het probleem op? Communiceer uw voorstel met de buitenwereld. Is uw beleid opnieuw geformuleerd? En kunt u daardoor garanderen dat zoiets nooit meer kan gebeuren? Vertel dat aan de pers. Zo laat u zien dat uw onderneming ondanks de imagoschade weer meetelt.