Voor zzp’ers met bijvoorbeeld een webshop is het belangrijk om een goede klachtenprocedure te hebben. Ook de voorwaarden voor levering zijn belangrijk. Wat mag de klant verwachten, en hoe kan hij bezwaar maken als aan die verwachtingen niet wordt voldaan. Naast de rechten van de klant kun je ook een aantal verplichtingen opnemen. Zo kun je het
ondernemersrisico beperken door aansprakelijkheid voor een deel uit te sluiten of bij de andere partij te leggen. Waar het vooral om gaat is te zorgen voor duidelijkheid, want in een conflict met een consument komen de emoties al snel om de hoek kijken.”
Gekopieerde voorwaarden zijn niet voldoende
“De relatie tussen bedrijven onderling is meestal minder emotioneel. De wet biedt ook meer ruimte aan ondernemers als het gaat om de afspraken die ze maken. Des te meer reden om te zorgen voor goede algemene voorwaarden. Die moeten goed aansluiten bij waar je als ondernemer voor staat. Dat is niet het geval als je bijvoorbeeld de voorwaarden van een concurrent kopieert, of een set standaardvoorwaarden downloadt van een website.”
Algemene voorwaarden gaan ook over de ondernemer die je wilt zijn
“Alleen het hebben van algemene voorwaarden is niet genoeg. Je moet ze namelijk ook naleven. De algemene voorwaarden gelden bij elke transactie, voor elke dienst en bij ieder contract dat je aangaat. Het zijn dus ook leefregels voor je eigen omgang met afnemers en opdrachtgevers. Daarom is het belangrijk dat je nadenkt over het bedrijf dat je wilt zijn. Over de reden waarom je ondernemer bent geworden. Dat blijkt bijvoorbeeld uit hoe je wilt omgaan met garantie, geschillen en ontbindende voorwaarden. Ben je coulant of streng? Stel je een goede relatie boven het minimaal noodzakelijke? Allemaal zaken om rekening mee te houden.”
Goede voorwaarden zijn maatwerk
“Echt goede voorwaarden zijn maatwerk. Daarom kijken wij met de ondernemer naar zijn of haar bedrijf, naar de processen en de website. Wat is van belang en hoe wil je het geregeld hebben? Aan de hand van al die informatie stellen we algemene voorwaarden op die passen bij de ondernemer en die recht doen aan diens klanten en de wet. Dat is wel ietsje duurder dan een standaarddocument van internet, maar van alle uitgaven die je doet is deze snel terugverdiend. Omdat goede voorwaarden je veel tijd besparen in je relaties met klanten, leveranciers en opdrachtgevers. En omdat ze passen bij je bedrijf, handel je er vanzelf naar. Want dat is uiteraard het allerbelangrijkste. Bij Centraal Beheer helpen we je graag bij het opstellen van goede algemene voorwaarden.”