Bedrijfsnaam bedenken en kiezen

In 5 stappen de juiste bedrijfsnaam

Het bedenken van een goede bedrijfsnaam is niet eenvoudig. De naam moet duidelijk zijn, het juiste gevoel oproepen en lang meegaan. Wilt u weten of u een geschikte naam heeft bedacht, of moet u nog een naam bedenken? Volg dan ons stappenplan bedrijfsnaam bedenken.

Stappenplan bedrijfsnaam bedenken

Op de website, aan de balie, op de bedrijfswagens, misschien zelfs op een billboard aan de snelweg. Als u eenmaal start met uw bedrijf, kunt u niet meer om de naam heen. Het wisselen van bedrijfsnaam is lastig, dus hij moet lang mee gaan. Bent u een startende ondernemer en wilt u een geschikte bedrijfsnaam bedenken? Ons stappenplan helpt u op weg.
Uw bedrijfsnaam moet passen bij u en uw onderneming. Nu en in de toekomst. Zorg dus dat uw bedrijfsnaam een soort van paraplu is. Dan passen straks ook nieuwe diensten en producten onder die naam. Met een heel specifieke naam loopt u de kans dat de naam al snel niet meer bij uw diensten aansluit. Nog enkele eigenschappen van een goede bedrijfsnaam:
  • De naam is uniek;
  • De naam is tijdloos;
  • De bedrijfsnaam is kort en krachtig;
  • Hij is eenvoudig te begrijpen;
  • De naam roept een emotie op die past bij uw merk, dienst of product;
  • De naam roept direct een beeld op;
  • De naam is niet te lollig.
Kunt u geen bedrijfsnaam vinden die precies omschrijft wat u doet? Dat hoeft geen probleem te zijn. Veel organisaties gebruiken een slogan om meer informatie over te brengen. Voegt u een nieuwe dienst toe, of maakt u een nieuw product? Dan is de slogan makkelijker aan te passen dan de bedrijfsnaam.
Zorg voor een bedrijfsnaam die u makkelijk kunt uitspreken en schrijven. Houd uw bedrijfsnaam ook kort en bondig. Dan kunnen uw klanten hem makkelijker onthouden. Zo zullen ze u sneller vinden. Een schrijfbare bedrijfsnaam maakt ook het zoeken naar uw bedrijf op internet makkelijker.
Bent u van plan om over de grens te ondernemen? Zorg dan voor een naam die ook in andere talen goed klinkt. Nederlandse klanken waar men over de grens vooral moeite mee heeft zijn: harde g-klanken (sch, ch, g) en gecombineerde klinkers (eu, eeuw, oe, ui). Vermijd deze in uw internationale bedrijfsnaam.
Een bedrijfsnaam kiezen die al bestaat is zonde. Uw bedrijfsnaam mag beslist geen verwarring oproepen of misleidend zijn. U kunt dus geen naam gebruiken die al bestaat of die op een bestaande bedrijfsnaam lijkt. Dit kunt u checken via de website van de Kamer van Koophandel (als u daar naar beneden scrolt vindt u het venster waar u uw bedrijfsnaam kunt invullen).
Kijk goed naar de lijst met bedrijfsnamen uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Is uw bedrijfsnaam uniek genoeg? Hoe groot is de kans dat klanten uw bedrijf in de war brengen met een ander bedrijf? Houd hierbij ook rekening met de sector waarin het bedrijf actief is. En de locatie. Zoek dit goed uit, zo kunt u mogelijke problemen voorkomen.

Wanneer lijkt een bedrijfsnaam te veel op een andere naam?

Een bedrijfsnaam lijkt teveel op een andere naam wanneer er minieme verschillen zijn tussen de namen en de organisaties opereren in dezelfde regio of in hetzelfde vakgebied. Een paar voorbeelden namen die hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren:
  • Cola Koka (Klinkt te veel als Coca Cola);
  • Albert Heijn (Zelfs als je zelf Albert Heijn heet, mag je deze naam niet gebruiken. Deze is al in gebruik);
  • Zilver Kruis (Lijkt teveel op Zilveren Kruis).
Een bedrijfsnaam bedenken die sterk lijkt op een bestaande naam levert niet alleen verwarring op. Bestaande bedrijfsnamen worden beschermd tegen nieuwe bedrijfsnamen. Een ondoordachte bedrijfsnaam kan voor conflicten of geschillen zorgen met bestaande organisaties.
  • Merknaam: is er een merk dat dezelfde naam heeft als de bedrijfsnaam die u in gedachten heeft? Dan moet u toch echt een andere naam kiezen. Dit controleert u bij het BBIE.
  • Domeinnaam: check of uw bedrijfsnaam al als internetdomein is ingeschreven. Een bedrijfsnaam kiezen waarvoor de domeinnaam al bezet is, levert problemen op voor klanten die uw bedrijf online willen vinden. Op de site van SIDN kunt u checken of de Nederlandse domeinnaam nog vrij is. En is de naam vrij? Dan kunt u deze direct inschrijven.
Bedenk ook of het nuttig voor u is om meerdere domeinen te registreren. Bijvoorbeeld: uwbedrijfx.nl, uwbedrijfx.com of uwbedrijfx.shop.

Uw handelsnaam als merk inschrijven

Heeft u een bedrijfsnaam gekozen? En gebruikt u deze naam ook voor uw producten of diensten? Schrijf uw handelsnaam dan als merk in. Dat doet u online bij het BBIE. U kunt daar uw merknaam binnen de Benelux beschermen. Op die website staat ook informatie over het inschrijven van een handelsnaam in andere landen.

Neem de tijd

Wanneer u een bedrijf start, is er genoeg te doen. Ook zonder bedrijfsnaam kunt u werken aan uw businessplan, overleggen met leveranciers of producten verder doorontwikkelen. Beslis dus niet te snel welke naam uw gaat voeren. Slaap er nog eens een nachtje over en leg verschillende namen voor aan uw contacten of potentiĆ«le klanten. Zo wordt een bedrijfsnaam bedenken sowieso een stuk leuker. 
Volgende: rechtsvorm