Bedrijfsnaam bedenken en kiezen

In 5 stappen de juiste bedrijfsnaam

Het bedenken van een goede bedrijfsnaam is niet eenvoudig. De naam moet duidelijk zijn, het juiste gevoel oproepen en lang meegaan. Wil je weten of je een geschikte naam hebt bedacht, of moet je nog een naam bedenken? Volg dan ons stappenplan bedrijfsnaam bedenken.

Stappenplan bedrijfsnaam bedenken

Op de website, aan de balie, op de bedrijfswagens, misschien zelfs op een billboard aan de snelweg. Als je eenmaal start met je bedrijf, kun je niet meer om de naam heen. Het wisselen van bedrijfsnaam is lastig, dus hij moet lang mee gaan. Ben je een startende ondernemer en wil je een geschikte bedrijfsnaam bedenken? Ons stappenplan helpt je op weg.
Je bedrijfsnaam moet passen bij jouzelf en je onderneming. Nu en in de toekomst. Zorg dus dat je bedrijfsnaam een soort van paraplu is. Dan passen straks ook nieuwe diensten en producten onder die naam. Met een heel specifieke naam loop je de kans dat de naam al snel niet meer bij je diensten aansluit. Nog enkele eigenschappen van een goede bedrijfsnaam:
  • De naam is uniek;
  • De naam is tijdloos;
  • De bedrijfsnaam is kort en krachtig;
  • Hij is eenvoudig te begrijpen;
  • De naam roept een emotie op die past bij je merk, dienst of product;
  • De naam roept direct een beeld op;
  • De naam is niet te lollig.
Kun je geen bedrijfsnaam vinden die precies omschrijft wat je doet? Dat hoeft geen probleem te zijn. Veel organisaties gebruiken een slogan om meer informatie over te brengen. Voeg je een nieuwe dienst toe, of maak je een nieuw product? Dan is de slogan makkelijker aan te passen dan de bedrijfsnaam.
Zorg voor een bedrijfsnaam die je makkelijk kunt uitspreken en schrijven. Houd je bedrijfsnaam ook kort en bondig. Dan kunnen  klanten hem makkelijker onthouden. Zo zullen ze je sneller vinden. Een schrijfbare bedrijfsnaam maakt ook het zoeken naar je bedrijf op internet makkelijker.
Ben je van plan om over de grens te ondernemen? Zorg dan voor een naam die ook in andere talen goed klinkt. Nederlandse klanken waar men over de grens vooral moeite mee heeft zijn: harde g-klanken (sch, ch, g) en gecombineerde klinkers (eu, eeuw, oe, ui). Vermijd deze in je internationale bedrijfsnaam.
Een bedrijfsnaam kiezen die al bestaat is zonde. Je bedrijfsnaam mag beslist geen verwarring oproepen of misleidend zijn. Je kunt dus geen naam gebruiken die al bestaat of die op een bestaande bedrijfsnaam lijkt. Dit kun je checken via de website van de Kamer van Koophandel (als je daar naar beneden scrolt vind je het venster waar je de bedrijfsnaam kunt invullen).
Kijk goed naar de lijst met bedrijfsnamen uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Is je bedrijfsnaam uniek genoeg? Hoe groot is de kans dat klanten je bedrijf in de war brengen met een ander bedrijf? Houd hierbij ook rekening met de sector waarin het bedrijf actief is. En de locatie. Zoek dit goed uit, zo kun je mogelijke problemen voorkomen.

Wanneer lijkt een bedrijfsnaam te veel op een andere naam?

Een bedrijfsnaam lijkt teveel op een andere naam wanneer er minieme verschillen zijn tussen de namen en de organisaties opereren in dezelfde regio of in hetzelfde vakgebied. Een paar voorbeelden namen die hoogstwaarschijnlijk problemen opleveren:
  • Cola Koka (Klinkt te veel als Coca Cola);
  • Albert Heijn (Zelfs als je zelf Albert Heijn heet, mag je deze naam niet gebruiken. Deze is al in gebruik);
  • Zilver Kruis (Lijkt teveel op Zilveren Kruis).
Een bedrijfsnaam bedenken die sterk lijkt op een bestaande naam levert niet alleen verwarring op. Bestaande bedrijfsnamen worden beschermd tegen nieuwe bedrijfsnamen. Een ondoordachte bedrijfsnaam kan voor conflicten of geschillen zorgen met bestaande organisaties.
  • Merknaam: is er een merk dat dezelfde naam heeft als de bedrijfsnaam die je in gedachten hebt? Dan moet je toch echt een andere naam kiezen. Dit controleert je bij het BBIE.
  • Domeinnaam: check of je bedrijfsnaam al als internetdomein is ingeschreven. Een bedrijfsnaam kiezen waarvoor de domeinnaam al bezet is, levert problemen op voor klanten die je bedrijf online willen vinden. Op de site van SIDN kun je checken of de Nederlandse domeinnaam nog vrij is. En is de naam vrij? Dan kun je deze direct inschrijven.
Bedenk ook of het nuttig voor je is om meerdere domeinen te registreren. Bijvoorbeeld: jebedrijfx.nl, jebedrijfx.com of jebedrijfx.shop.

Je handelsnaam als merk inschrijven

Heb je een bedrijfsnaam gekozen? En gebruik je deze naam ook voor je producten of diensten? Schrijf je handelsnaam dan als merk in. Dat doe je online bij het BBIE. Je kunt daar je merknaam binnen de Benelux beschermen. Op die website staat ook informatie over het inschrijven van een handelsnaam in andere landen.

Neem de tijd

Wanneer je een bedrijf start, is er genoeg te doen. Ook zonder bedrijfsnaam kun je werken aan je businessplan, overleggen met leveranciers of producten verder doorontwikkelen. Beslis dus niet te snel welke naam je gaat voeren. Slaap er nog eens een nachtje over en leg verschillende namen voor aan je contacten of potentiële klanten. Zo wordt een bedrijfsnaam bedenken sowieso een stuk leuker. 
Volgende: rechtsvorm