Man legt iets uit

Groei begint met het doel van uw bedrijf

Iedere ondernemer werkt met passie in en aan het bedrijf. Hoe behoudt u uw focus? En zorgt u voor de juiste groei naar de toekomst? Verandering komt nooit vanzelf. Tijd om actief aan de slag te gaan met groei. 
21 jun 2023 3 minuten

Zet uw doelen en activiteiten op een rij

"Veel bedrijven maken elk jaar een nieuw businessplan. Daarmee kijken ze 1 jaar vooruit. Dat is goed om bijvoorbeeld uw budgetten vast te stellen. Maar om werk te maken van groei is een businessplan niet genoeg. Wat u dan nodig heeft is een blauwdruk van uw bedrijf zoals dat er over 5 jaar uitziet", vertelt Ralph van Dam. Als Businesspartner bij Centraal Beheer coacht en inspireert hij ondernemers in het ondernemerschap. 

"Welke klanten heeft u over 5 jaar? Welke diensten of producten levert u? En hoeveel mensen werken daar elke dag aan? Misschien zit u dan op een nieuwe locatie. Of zijn er extra locaties bijgekomen. Die blauwdruk legt u naast uw huidige situatie. Zo ziet u welke stappen u moet maken om uw droom te realiseren."

Als ondernemer bent u dan bezig met vragen als:

  • Een analyse van de risico’s;
  • Een inschatting van de impact van die risico’s;
  • Hoeveel risico u bereid bent te nemen;
  • Welke activiteiten wil ik dan niet meer doen en waarom niet?
Ralph van Dam -businesspartner Ondernemerschap bij Centraal Beheer- in gesprek op Gelderland Groeit

Maak uw eigen blauwdruk  

Het uitwerken van uw eigen blauwdruk vraagt wel wat tijd. Tijd die u besteedt aan uw bedrijf, in plaats van in uw bedrijf. U moet er dus wel ruimte voor maken in uw agenda. Om een idee te geven van wat u kunt verwachten, hebben we vast een kleine oefening voor u in een paar stappen:

Stap 1

Probeer zo precies mogelijk te omschrijven wat u met uw bedrijf bereikt wil hebben over 3 tot 5 jaar. Schrijf alles op wat in u opkomt. Neem de tijd en laat uw gedachten de vrije loop.

Stap 2

1. Dingen die u in de toekomst wel doet;
2. Dingen die u in de toekomst niet (meer) doet.

Maak nu een lijst met 4 kolommen. U kunt daarvoor het onderstaand voorbeeld gebruiken. Zet alles wat u wel wilt doen in de 1e kolom. In de 2e kolom noteert u waarom die dingen wel tot uw business behoren. In de 3e kolom plaatst u alles wat u niet (meer) wilt doen. In de laatste kolom noteert u waarom daar geen plaats voor is in de toekomst.

Stap 3

Bepaal nu voor alle activiteiten wat er nodig is om ze in de toekomst naar het gewenste niveau te brengen. Welke activiteiten moet u starten, uitbreiden of stoppen? En wat is daarvoor nodig? Investeringen bijvoorbeeld, of meer of ander personeel. Nieuwe klanten of een groter pand.

Stap 4

Zet nu alle stappen in de meest logische volgorde. Eerst een salesmanager, of liever eerst nieuwe machines? Maak een tijdlijn die haalbaar is in de komende 5 jaar.

Stap 5

Zorg voor opbouwende kritiek. Van een kritische blik worden uw doelen scherper en uw plannen beter. Praat over de belangrijkste punten van uw blauwdruk met anderen. Mensen met inzicht en kennis van zaken. In uw team, onder uw klanten, of in uw netwerk van collega-ondernemers. Een frisse kijk op de zaak maakt elk plan beter. En hoe beter de blauwdruk, hoe meer kans op groei.

Stap voor stap groeien

Zo werkt u stap voor stap en gestructureerd aan de groei van uw bedrijf. Met altijd een waakzame vinger aan de pols. Steeds opnieuw kijken naar de risico’s en of die nog passen binnen uw strategie. En zolang de seinen op groen staan: volle kracht vooruit.

Werken aan uw ondernemersdroom

In een half jaar van droom naar doorbaak? Meld je aan voor Groeiversneller. Ons ondernemersprogramma die aan de slag willen met groei. Of die al hard groeien.
Ralph van Dam is businesspartner Ondernemen bij Centraal Beheer
Met de kennis van Ralph van Dam
Business Partner Ondernemerschap
Ralph is oprichter van verschillende internetstart-ups en scale-ups. Naast zijn ondernemerschap zet hij zich in als Business Partner bij Centraal Beheer en coacht hij ondernemers.