Contact opnemen na een herinnering factuur is belangrijk
Na het sturen van een herinnering factuur adviseert Barbara altijd eerst te bellen met de niet-betalende klant. “Zo kun je tegelijk de klant herinneren aan de factuur én achterhalen waarom hij nog niet betaald heeft. Ik zoek in zo’n gesprek naar een mogelijke oplossing. Maar als die er niet is, moet je als ondernemer een aanmaningsbrief sturen.” Een aanmaningsbrief moet 2 belangrijke punten bevatten:
-
Het totaal openstaande bedrag, en
-
Een betalingstermijn van 14 dagen nadat de klant de brief ontvangt.
Voor facturen en herinneringen staan geen vaste betalingstermijnen. 14 dagen is altijd redelijk, maar 30 dagen is tegenwoordig geen uitzondering. Wel moet u als ondernemer uw klanten bij de les houden “Als de door de ondernemer gestelde betalingstermijn is verlopen, stuur je zo snel mogelijk een herinnering. Anders kan de klant het idee krijgen dat de betaling niet zo’n haast heeft.”
Een betalingsregeling kan een oplossing zijn
“Ik zeg altijd: een betalende klant is altijd beter dan een niet-betalende klant. Soms kan een klant niet in 1 keer alles betalen. Dan kan het een uitkomst zijn om het bedrag in termijnen te laten betalen. Je moet dan wel schriftelijk vastleggen wat de betalingsregeling inhoudt. Dan zijn de verwachtingen over en weer helder. Dat kan ook helpen om een goede relatie met de klant te houden. Maar wees niet te snel met regelingen. Het kan dan soms maanden duren voor het volledige bedrag is betaald. En het is natuurlijk altijd mogelijk dat de klant ook de regeling niet nakomt.”