
Bedrijfsrisico's managen
Risicomanagement is altijd doelgericht
Wat is een risico dan wel? Van Staveren: “De alom gehanteerde definitie is eenvoudig: een risico is het effect van onzekerheid op een doel. Stel: een ondernemer heeft als doel om zijn export naar Afrika te verdubbelen. De risico’s zijn dan die onzekerheden die een effect kunnen hebben op dat omzetdoel. Met risicomanagement ben je dus per definitie doelgericht bezig.”
Het onzekere effect dat risico’s met zich meebrengen kan wat Van Staveren betreft zowel positief als negatief zijn. “Het traditionele risicomanagement gaat uit van negatieve onzekere effecten. Maar je kunt die gedachtegang ook spiegelen en bedenken welke kansen zich kunnen voordoen wanneer je de export naar Afrika wilt verdubbelen. Onzekerheden kunnen je kansen op groei niet alleen tegenwerken, ze kunnen je ook helpen. Door op die manier naar risicomanagement te kijken, wordt het onderwerp voor veel ondernemers ineens een stuk leuker.”
Fouten worden gemaakt wanneer ondernemers blindvaren op hun eigen successenMartin van Staveren, adviseur en docent risicomanagement

Omgaan met risico’s: de 4 T’s
Liever niet alle neuzen dezelfde kant op
Quick win: sta eens stil bij de risico’s
Een calamiteit gebeurt nooit zomaar
Een voorbeeld. Een bedrijf kiest ervoor om brandbaar isolatiemateriaal te gebruiken voor de bouw van een nieuw filiaal omdat dat voordelig en wettelijk toegestaan is. Het hanteert ook nog een niet-rokenbeleid en heeft buiten het pand een rookruimte ingericht. Niets aan de hand, zou je denken. Maar wat nu als het beleid niet gehandhaafd wordt, medewerkers tóch stiekem binnen roken, en iemand een brandende peuk in een prullenbak gooit waar toevallig ontvlambaar materiaal in ligt. In no-time slaat het brandje om zich heen en vat het isolatiemateriaal vlam waardoor het hele pand in lichter laaien staat. Een kleine onschuldige handeling kan dan leiden tot een enorme ramp.”
Aansprakelijk of niet?
Brand? De helft gaat failliet
Bedrijfscontinuïteitsplan
Een calamiteit. Wat nu?
Een bedrijfscontinuïteitsplan (BCP) helpt ondernemers op het moment dat er tóch iets misgaat. In een BCP staat vastgelegd met welke calamiteiten de ondernemer eventueel te maken kan krijgen: bedrijfsongeval, overstroming, brand, schadelijke publiciteit. Dit wordt vastgesteld aan de hand van een ‘bedrijfsimpactanalyse’. Hierin staan de mogelijke risico’s genoemd van alle bedrijfsonderdelen en -processen. Per proces vindt dan ook nog een dreigingsanalyse plaats waarbij de kans en de impact van het risico worden berekend.
Ook legt een ondernemer in zo’n plan vast wie welke acties uitvoert en beslissingen neemt in een noodsituatie. Wie is kortom hoofd van het crisisteam? Wie schakelt welke hulp in als er brand uitbreekt of alle elektra uitvalt? Maar ook moet duidelijk zijn wie wat communiceert naar klanten, medewerkers, leveranciers en naar de pers. Ook werkt een ondernemer in zo’n BCP een aantal scenario’s uit. Wat als m’n bedrijfspand afbrandt? Welke collega-producent kan dan tijdelijk mijn productie overnemen? Mag ik terugbouwen op dezelfde locatie? Heb ik daar vergunningen voor nodig? Waar moet mijn pand dan aan voldoen? Tot slot is het zaak zo’n BCP te testen. Liefst 1 keer per jaar. De tijdwinst die een bedrijf hiermee boekt, kan grotere en blijvende schades en heel veel narigheid voorkomen.
Welke invloed heeft de bedrijfscultuur op uw risicomanagement?
Deel dit artikel
Ook interessant

Zo ontcijfer je de Whk-beschikking!

De SLIM-subsidie voor het MKB

Met een verzuimverzekering kun je niet voorkomen dat iemand ziek wordt
.png?auto=format%2Ccompress&fit=crop&fp-x=0.62&fp-y=0.35&crop=focalpoint&rev=407D52F5551F45558FA7EC7D36385B39&w=460&h=560&hash=786F00E9E57067F2BA5F4E2B6E962E3D)
Inkoopvoorwaarden: kleine lettertjes, groot verschil
Slim contracten sluiten met deze tips
4 tips voor architecten, bouwers en ingenieurs om slim contracten te sluiten. Over tekenbevoegdheid, aansprakelijkheidsverzekeringen en algemene en leveringsvoorwaarden.