Ondernemen

Veranderende mobiliteit vraagt om alternatieven en oplossingen

Ondernemen

De manier waarop we ons verplaatsen verandert de laatste jaren. Daar waar eerder veel mensen een eigen auto hadden, zien we een verschuiving naar het gebruik van deelauto’s en deelscooters. Ook andere manieren van transport zijn in opkomst, zoals bijvoorbeeld de elektrische (deel)fiets. Het wordt in Nederland namelijk steeds drukker. En we zijn ons meer bewust van onze ecologische voetafdruk. Wat betekent dit voor de mobiliteit in Nederland? Welke ontwikkelingen zien we?

10 feb 2021
3 minuten

Veranderingen in de manier van werken

Dat er iets gaat veranderen in de manier van werken is vrijwel zeker. Men blijft bijvoorbeeld vaker thuis werken. Hoe ga je dan om met mobiliteit? Welke keuzes maak je? En wat doe je als je juist verplicht een aantal dagen per week naar het werk moet? Wij kijken naar de alternatieven.

Verzekeraars moeten mee in deze ontwikkelingen

De verzekerbaarheid van deze nieuwe ontwikkelingen is een uitdaging. Verzekeraars zullen hier dus creatief op moeten inspelen. De uitdaging hierbij is het in de hand houden van de schadelast. En dat is niet altijd even makkelijk. Centraal Beheer gelooft in deze veranderende markt. Yorick Tomassen, business partner Mobiliteit, vertelt: “We willen voor onze klanten een rol blijven spelen en ze verder helpen. Daarom verzekeren wij juist wel. Of het nu gaat om deelauto-concepten, verhuur of (private) lease: wij bieden een oplossing.

Hoe krijgen we grip op de schadelast?

Voor verzekeraars en voor u als ondernemer is grip krijgen op de schadelast een belangrijk vraagstuk. Een oplossing kan liggen in telematica, dashcams of in apparatuur die al in de auto zit. Deze apparatuur zorgt ervoor dat de bestuurder bewuster, zuiniger en beter rijdt. Hierdoor vermindert de schadelast. Dat helpt op dit moment helaas maar gedeeltelijk. Nieuwe auto’s hebben dit al wel, maar een heel groot deel van het wagenpark nog niet. Het is dus nodig om hier creatief over na te blijven denken.
Mobiel scherm toont opladen elektrische auto

Alternatieven voor mobiliteit

De deelauto is niet alleen voor particulieren een mooi alternatief voor een eigen auto. Ook bedrijven kunnen hier hun voordeel mee doen. Zo is het een prima vervanging voor de leaseauto van de zaak. Nu we veel meer thuis werken is het woon-werkverkeer enorm afgenomen. In plaats van met de auto kunnen medewerkers bijvoorbeeld ook met de elektrische fiets naar het werk komen. Dan pakken ze vanuit daar een deelauto van de zaak als dat nodig is. Grote bedrijven kunnen hun eigen deelauto’s aanschaffen. En kleinere bedrijven in een bedrijfsverzamelgebouw kunnen dit misschien gezamenlijk doen. Zo is er voor ieder bedrijf een oplossing.

De deelauto is niet alleen voor particulieren een mooi alternatief voor een eigen auto. Ook bedrijven kunnen hier hun voordeel mee doen. Zo is het een prima vervanging voor de leaseauto van de zaak. Nu we veel meer thuis werken is het woon-werkverkeer enorm afgenomen. In plaats van met de auto kunnen medewerkers bijvoorbeeld ook met de elektrische fiets naar het werk komen. Dan pakken ze vanuit daar een deelauto van de zaak als dat nodig is.

Grote bedrijven kunnen hun eigen deelauto’s aanschaffen. En kleinere bedrijven in een bedrijfsverzamelgebouw kunnen dit misschien gezamenlijk doen. Zo is er voor ieder bedrijf een oplossing.

Een warme schil beperkt de schade
Bij een deelauto heb je minder zicht op wie schade veroorzaakt. Je wilt dus weten wie de deelauto gebruikt, zodat je beter kunt handelen. Een oplossing hiervoor is een zogenaamde warme schil. De mensen die de auto gebruiken kennen elkaar dan. In een straat, buurt of wijk is de sociale controle hoog. Deze warme schil spreekt elkaar aan op hun gedrag. Bij een groot bedrijf of bedrijfsverzamelgebouw is deze warme schil er zeker ook. Die wordt gevormd door de collega’s. Maakt iemand gebruik van de deelauto en heeft die teveel schade of bekeuringen? Dan neemt hij niet meer deel aan de community. Voor een verzekeraar is dit ook beter te verzekeren.

Hoe zit het met de hygiëne?
Van een deelauto maken meerdere mensen gebruik. Door het coronavirus is hygiëne nog belangrijker. Een deelauto moet goed schoon zijn. Dat kan heel gemakkelijk met een desinfectiemiddel in de auto. Je hebt dan de beschikking over een schone plek. Het gaat hierbij vooral om discipline. Dit in tegenstelling tot het openbaar vervoer waar je altijd op een plek zit waar een ander ook heeft gezeten.
We vroegen Arjan Bultman, manager new Mobility bij Dusseldorp, naar de alternatieven: “De elektrische deelauto is natuurlijk al veel beter dan een normale brandstof aangedreven auto. Maar mensen vinden dit nog steeds best spannend. De elektrische fiets is dan een duurzaam alternatief voor de kortere afstanden. Niet alleen belast je het milieu daar niet mee. De gebruiker is ook in beweging en daarmee draagt het bij aan een gezonde leefstijl. Een klant is nu al bereid om afstanden tot 7,5 km op de fiets te doen. Met een elektrische fiets of scooter wordt dit alleen maar meer. Men kan bijvoorbeeld op de fiets of de scooter naar het werk en daar een deelauto pakken.

Een prachtig voorbeeld van hoe elektrische fietsen voordelig kunnen werken:
Verschillende thuiszorgorganisaties hebben hun auto's vervangen door elektrische fietsen. Het resultaat is dat iedere medewerker 2 bezoeken per dag meer doet. Er zijn dus meer mensen geholpen, het milieu wordt minder belast en de kosten voor de werkgever zijn een stuk lager.”
Of het nu gaat om het verzekeren van deelauto-concepten, verhuur of (private) lease: Centraal Beheer biedt een oplossing.
Yorick Tomassen
Business partner Mobiliteit