werkgeluk-werkt-martin-hogeboom

Werkgeluk werkt: Minder psychisch verzuim

Hoe kan jij als werkgever hier aan bijdragen?
12 jun 2025 6 minuten Centraal Beheer Centraal Beheer
Na ziektes die komen door virussen zoals griep, is de meest genoemde reden voor verzuim psychisch. 8,2% van het meest recente ziekteverzuim in 2023 werd veroorzaakt door psychische klachten. In 2014 was dit nog 5,7%. Het Verbond van Verzekeraars ziet deze trend ook en doet daarom mee aan de samenwerking ‘Sterk door Werk’ 2024-2026 (Het Verbond pakt psychisch verzuim aan via Sterk door Werk). Psychisch verzuim zorgt voor lagere inzetbaarheid van medewerkers en hogere kosten. We vertellen je graag wat jij als werkgever kunt doen om psychisch verzuim tegen te gaan. 

Psychische klachten hebben invloed op langdurend en kortdurend verzuim

Het langdurend verzuim zorgt voor een hogere WIA-instroom en daarmee hogere kosten voor jou als werkgever. Deze hogere instroom zie je goed terug in de figuur hieronder. Dit was ook al even bekend.
Groei WIA-instroom tot 60 jaar
Nieuw is de grote invloed die psychische klachten hebben op kortdurend verzuim, zie de figuur hieronder. Gelukkig kun je hier als werkgever wel iets aan doen. Verzuim heeft voor een groot deel te maken met hoe een medewerker in zijn of haar vel zit. Het zogenaamde (werk)geluk. Maar wat is dat eigenlijk: (werk)geluk?
belangrijkste-klacht-bij-laatste-verzuim

Er zijn 3 kernwaarden voor geluk 

In teksten van wetenschappers en filosofen zie je de volgende 3 steeds terugkomen:

  1. Authenticiteit 
  2. Verbondenheid  
  3. Zingeving 

Authenticiteit gaat over hoe vrij je bent om je eigen keuzes te maken. In het algemeen kun je zeggen: hoe vrijer, hoe beter. In een werkomgeving gaat het dan bijvoorbeeld over hoe je je tijd indeelt, of je thuis of op kantoor werkt en hoe je taken aanpakt. Verbondenheid gaat over de verbinding die je voelt met je omgeving, de mensen om je heen en de (bedrijfs)cultuur. Zingeving gaat over wat je écht belangrijk vindt. En past wat je doet en hoe je leeft daarbij? In de volgende 3 paragrafen gaan we dieper in op deze kernwaarden.  

Dus kun je zelf je dag, je leven of je werk indelen? En hoe gebruik je die vrijheid? Als medewerker heb je hierin iets van je werkgever nodig en iets van jezelf. De werkgever moet je genoeg vrijheid geven. Dit kan bijvoorbeeld door de medewerker zelf de werkdag in te laten delen. De medewerker zelf moet nadenken over hoe die vrijheid te gebruiken. Je kunt pas echt trots zijn op jezelf, wanneer je zelf keuzes hebt gemaakt in plaats van alleen maar opdrachtjes hebt uitgevoerd. Zo zorgt authenticiteit voor voldoening. En dus voor (werk)geluk. 
Verbondenheid gaat verder dan oppervlakkig sociaal contact met collega’s of samen plezier maken. Socioloog Hartmut Rosa heeft het over Resonantie. Daarmee bedoelt hij dat er pas verbinding kan ontstaan als er ook écht contact is. Of zoals hij het dus noemt: contact dat resoneert. Dat echte, resonerende contact is er als er sprake is van: 

  1. Responsiviteit 
  2. Eigenheid 
  3. Openheid 

Responsiviteit betekent dat je op elkaar reageert. En dus niet alleen maar afwacht tot de ander klaar is met praten, zodat je je eigen zegje kan doen. Eigenheid betekent praten vanuit jezelf. Dus niet vertellen wat je denkt dat de ander wil horen, maar echt wat je zelf vindt. Openheid betekent dat je echt de woorden van de ander tot je laat doordringen. En misschien daardoor wel van mening verandert. Dit gaat allemaal dus wel iets verder dan samen karaoke zingen op een personeelsfeestje.  
En in werkt. Hierbij gaat het erom of de bedrijfscultuur en je werkomgeving passen bij je persoonlijke waarden. Wat vindt het bedrijf belangrijk? Welke waarden draagt het uit? Maar dus ook: hoe is het kantoor ingericht? Hoe ziet de omgeving van je bedrijfspand eruit? Hoe meer een medewerker voelt dat dit bij hem- of haarzelf ‘past’, hoe meer verbinding er is.
Daarmee is het ‘iets’ dat groter is dan de dagelijkse dingen. Als jij het klimaat belangrijk vindt, past het niet bij je als je werkzaamheden moet doen die veel energie verbruiken. Je doet dan iets wat ingaat tegen wat je belangrijk vindt. Het draait bij deze kernwaarde om de medewerker zelf. Dus niet om de vraag of een medewerker helpt het bedrijf succesvol te maken.

4 tips voor jou als werkgever hoe je kunt bijdragen aan het werkgeluk van je medewerker

Dit draagt bij aan de kernwaarde authenticiteit. Er bestaan enorm veel gespreksvormen en spellen om kwaliteiten te achterhalen. Laat je medewerkers dat doen waar ze goed in zijn. En geef ze daar vrijheid in. Dat zorgt niet alleen voor werkgeluk van je medewerker, maar levert ook nog eens betere resultaten op! 
Dit doe je door ervoor te zorgen dat medewerkers écht met elkaar in gesprek gaan. Hou hierbij in de gaten dat aan de 3 voorwaarden van Rosa wordt voldaan. Dit kun je zelf doen of je kunt een coach inschakelen.
Jouw medewerkers maken de bedrijfscultuur. Ga in gesprek om uit te vinden wat zij belangrijk vinden. Pas daar de werkomgeving en de bedrijfscultuur op aan. Niet andersom. Medewerkers voelen zich vaak niet verbonden met een bedrijfscultuur die door de werkgever bedacht is.
Dan hebben we het dus over zingeving. Ook hier geldt: ken je medewerker. Wat vindt de medewerker belangrijk en hoe kun je hier als werkgever bij helpen? Ga hierover in gesprek met je medewerker.

Tot slot nog even alles op een rijtje

Psychisch verzuim is een steeds groter probleem. Dit heeft deels te maken met (gebrek aan) werkgeluk bij medewerkers. Werkgeluk is gebaseerd op de 3 kernwaarden authenticiteit, verbondenheid en zingeving. Hier heb je als werkgever invloed op. Belangrijkste lessen uit onze tips: ken je medewerker en ga voor het échte gesprek. Aandacht voor het werkgeluk van de medewerker kan al wonderen doen.

En kijk ook eens op Verzuimpreventie - Centraal Beheer om te zien op welke manieren wij jou nog meer kunnen en willen helpen op het gebied van Verzuimpreventie. 

Bron Centraal Beheer