6 tips voor brandveiligheid van uw elektrische auto

Elektrische auto's brengen nieuwe risico's met zich mee. Risicodeskundige Bert Dikker van Centraal Beheer wil ondernemers bewust maken van de risico’s. “Want met de juiste voorzorgsmaatregelen staat een elektrische auto net zo veilig in de parkeergarage als een gewone auto." 
10 mei 2023 4 minuten

Met de juiste maatregelen blijven risico’s beheersbaar 

Om schades door autobranden verzekerbaar te houden, is het belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Voorzorgsmaatregelen zijn in ieders belang. Voor de veiligheid van mensen en eigendommen. Maar ook voor de continuïteit van het bedrijf. Veel garages onder bedrijfspanden zijn niet ingericht op het brandgevaar van elektrische auto’s. Hoe we kunnen voorkomen dat door een ongelukje met een laadkabel een heel pand verloren gaat? Dat leg ik graag aan u uit in dit artikel.

Elektrische auto’s zijn niet brandgevaarlijker dan gewone auto’s. Dat is onderzocht door het Duitse expertisecentrum DEKRA . Een elektrische auto is wel moeilijker te blussen voor de brandweer. Bij brand ontstaat in de accu’s een kettingreactie. De accucellen steken elkaar dan als het ware aan. Als de brand al geblust is, kan die kettingreactie nog doorgaan. Daardoor kan de auto later opnieuw spontaan gaan branden. De brandweer maakt daarom steeds vaker gebruik van zogenaamde dompelbaden. Een brandende auto wordt dan 24 uur in een container met bluswater geplaatst om zeker te zijn dat de accucellen zijn afgekoeld. Maar als de auto in een parkeergarage staat, is zo’n dompelbad geen optie.

Bert Dikker vertelt in deze video over brandveiligheid van elektrische auto's

Laad auto’s op in de buitenlucht 

Het grootste risico ontstaat bij het laden van de accu’s. De meeste ondernemers doen dat het liefst als de auto in de parkeergarage staat. Bij een benzineauto zou niemand het in zijn hoofd halen om die elke dag in de parkeergarage af te tanken. Maar bij elektrische auto’s vinden we dat heel normaal. Als risicodeskundige zeg ik: laad auto’s als het even kan altijd op in de buitenlucht. Want een autobrand in een parkeergarage kan uit de hand lopen.

Het effect van een enorme oven

"Dat zagen we recent nog in een appartementencomplex in Oosterhout. Door kortsluiting vatte een auto vlam. Binnen de kortste keren vlogen de auto’s eromheen ook in brand. Als een parkeergarage niet goed is ingericht, dan ontstaat het effect van een enorme oven. De hitte wordt zo groot dat de brandweer niet naar binnen kan. Het vocht in de betonnen constructie zet uit, leidingen smelten en het gevolg is dat het pand onbewoonbaar wordt. In Oosterhout duurde het ruim 9 maanden voor de bewoners terug konden naar hun eigen appartement. Als het een bedrijfspand was geweest, dan kijk je bij zo’n schadepost al snel tegen een faillissement aan."

Natuurlijk heeft niet elk bedrijf de mogelijkheid om auto’s buiten op te laden. Is dat bij u het geval? Dan mag u de volgende tips niet missen:
laadpaal elektrische auto
“Met de juiste voorzorgsmaatregelen staat een elektrische auto net zo veilig in de parkeergarage als een gewone auto
Bert Dikker, risicodeskundige bij Centraal Beheer

6 tips voor brandveiligheid 

  1. Zorg dat alle laadvoorzieningen tegelijk uitgeschakeld kunnen worden. De hoofdschakelaar zit op een makkelijk te bereiken plaats, zodat de brandweer erbij kan. 
  2. Laat een adviesbureau de situatie ter plekke beoordelen. De indeling van de garage en de gebruikte bouwmaterialen zijn bepalend voor hoe een brand zich ontwikkelt. Een expert kijkt dan bijvoorbeeld naar de plaatsing van afvoerkanalen, aanwezigheid van brandgevaarlijke stoffen, de kwaliteit van brandvertragende voorzieningen, zoals de compartimentering van de garage. Automatisch sluitende tussendeuren zorgen er dan voor dat de brand beperkt blijft tot een klein deel van de ruimte. De brandweer krijgt daardoor meer tijd om het pand te redden. Is alles volgens de normen tiptop in orde? Vergeet dan niet regelmatig te controleren op de staat van onderhoud en laat defecten direct herstellen. 
  3. Laad de auto bij voorkeur op in de buitenlucht. Kan het alleen in de garage? Gebruik dan alleen een goedgekeurde laadpaal die is geplaatst door een erkende installateur. Plaats laadpalen zo dicht mogelijk bij de uitrit. Let bij de installatie ook op vluchtroutes voor personen. Die mogen niet worden gehinderd door ladende auto’s.  
  4. Let erop dat iedereen de kabels gebruikt die horen bij de laadpaal. Een auto die oplaadt aan een gewoon stopcontact is gevaarlijk. De kabel kan makkelijk oververhit raken en voor kortsluiting zorgen. Zeker als er ook verlengsnoeren worden gebruikt. Gebruikt u al goedgekeurde kabels? Controleer die dan regelmatig op gebreken. 
  5. Parkeer een elektrische auto na een aanrijding altijd in de buitenlucht. Omdat de accu’s ook later nog spontaan kunnen ontbranden, moet de auto minimaal 5 meter van de gevel worden geparkeerd, tot zeker is dat de accu’s nog stabiel zijn. 
  6. Zorg voor goedgekeurde rookmelders. De brandweer is dan sneller ter plaatse om de schade te beperken. En heel belangrijk: zorg dat iedereen in het pand precies weet welke voorschriften gelden en wat ze moeten doen als het toch een keer misgaat

Veilig overstappen naar elektrisch rijden

Dat steeds meer ondernemers hun wagenpark verduurzamen kunnen we alleen maar toejuichen. Elektrische auto’s brengen andere risico’s met zich mee dan gewone auto’s. Risico-expert Bert Dikker van Centraal Beheer legt in dit artikel uit waar ondernemers op moeten letten bij de overstap naar elektrisch rijden. Met 6 praktische tips om risico’s te verkleinen en de veiligheid te vergroten.
Bert Dikker is risicodeskundige bij Centraal Beheer
Met de kennis van Bert Dikker
Risicodeskundige

Bert Dikker is ruim 18 jaar risicodeskundige bij Centraal Beheer. Hij helpt bedrijven met het verminderen en verzekeren van bedrijfsrisico's. Expertises: lithium-ion en loodaccu’s/batterijen, transport (internationaal) en waterschade.