Tips voor algemene voorwaarden
Met deze tips stel je goede algemene voorwaarden op. En weet je waar je aan moet denken bij het opstellen van de voorwaarden.
De aansprakelijkheid van je bedrijf is vastgelegd per wet. Het is niet mogelijk om met voorwaarden alle aansprakelijkheid van je af te schuiven. Houd dus goed in de gaten wat realistisch is voor de prijs van je product of dienst. Of welke risico’s je niet kunt verzekeren. Bij niet-realistische voorwaarden is de kans klein dat je je erop kunt beroepen bij conflicten. Check bij je verzekeraar hoe de aansprakelijkheid is geregeld voor jouw branche en specifiek jouw bedrijf.
Een klant kan bij een conflict de voorwaarden ongeldig laten verklaren als hij ze niet van tevoren heeft ontvangen. Geef hem daarom de voorwaarden direct bij het aanbod, het liefst persoonlijk. Mocht je het aanbod digitaal doen, stuur de voorwaarden dan ook gelijk mee. Om zeker te zijn dat de klant ze heeft ontvangen, kun je de voorwaarden via de post nasturen.
Benoem altijd dat er voorwaarden gelden. Het liefste nog vóór het sluiten van een overeenkomst. Je kunt bijvoorbeeld een standaardvermelding op je offertepapier zetten. Zo is het altijd duidelijk dat er voorwaarden gelden.
Het is mogelijk om de branchevoorwaarden over te nemen voor je bedrijf. Deze zijn al juridisch getoetst en dus veilig om te gebruiken. Kies je er voor om je eigen voorwaarden op te stellen? Laat deze dan juridisch toetsen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Ook voor klanten is het handig wanneer een onderneming voorwaarden heeft opgesteld. Bij onduidelijkheden of problemen weten zij wat ze kunnen verwachten, doordat ze kunnen terugvallen op de procedures uit de voorwaarden.

