Meilink Beheer vertrouwt al jaren op de Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) van Centraal Beheer. Het familiebedrijf begon 150 jaar geleden in de Achterhoek als houtzagerij. Tegenwoordig werken er 550 medewerkers, verspreid over 9 vestigingen in binnen- en buitenland. Daar maakt Meilink exportverpakkingen voor grote, kwetsbare apparatuur.
Goede risicodekking is voor ons én onze klanten van levensbelang
Wat doet Meilink precies?
Hebben jullie wel eens een beroep moeten doen op de AVB-verzekering?
“We ontwerpen en produceren zo’n 100.000 verpakkingen per jaar. In ongeveer 20 gevallen krijgen we een schademelding. Als het nodig is, stuurt Centraal Beheer dan een expert. Die zoekt precies uit wat er is gebeurd. In minder dan de helft van de gevallen hebben wij iets niet goed gedaan. Dat is heel weinig, minder dan 0,01% van al onze verpakkingen. Maar áls er schade is, kan het wel gaan om grote bedragen. Daarom kan een bedrijf als Meilink niet zonder een goede aansprakelijkheidsverzekering. Bij zulke kostbare lading is een goede risicodekking van levensbelang.”
Hoe verloopt het contact met Centraal Beheer?
“Centraal Beheer is voor ons een echte partner. We hebben vaste contacten en die werken er tientallen jaren. Ze hebben een wereldwijd netwerk van deskundigen die op elk moment beschikbaar zijn. Want als er iets misgaat, moet er direct onderzoek worden gedaan. Daar komt veel bij kijken. Is de bekisting goed? Is het binnenwerk in orde? Wie heeft de kist vervoerd en van de boot gehaald? Dat is allemaal belangrijk om te bepalen wie er verantwoordelijk is voor de schade. En als de fout dan een enkele keer toch bij ons ligt, dan zorgen zij voor de financiële afhandeling.”
“Soms gebeurt er iets waar we met al onze ervaring nog van staan te kijken. Zo was er laatst een machine die tijdens het vervoer bij ons op het terrein van de pallet viel. Zo klaar als een klontje, denk je dan, onze fout. Maar toen we iets beter gingen kijken, bleek dat de pallet was beschadigd. Het hout van de pallet voldeed niet aan de eisen. Daardoor kon die het gewicht van de machine niet dragen. En die pallet was van de klant. Ja, in zo'n geval kunnen wij er dan toch echt niks aan doen.”
“Centraal Beheer is voor ons een echte partner. We hebben vaste contacten en die werken er tientallen jaren. Ze hebben een wereldwijd netwerk van deskundigen die op elk moment beschikbaar zijn.”Frederiek Rikken, adjunct-directeur Legal & ESG bij Meilink
Waarom koos Meilink voor Centraal Beheer?
“We werkten al met Centraal Beheer voor ik bij Meilink begon. Langetermijnrelaties zijn voor ons heel belangrijk. Maar je moet af en toe ook kritisch kijken of alles nog optimaal is geregeld. Een paar jaar geleden namen we een bedrijf over. Daar was de bedrijfsaansprakelijkheid anders georganiseerd. Voor ons was dat aanleiding om onze eigen verzekeringen nog eens tegen het licht te houden. En aan het eind van die oefening wisten we het zeker: bij Centraal Beheer zitten we goed.”
“Ik begon mijn loopbaan ooit als letselschadeadvocaat bij een verzekeringsmaatschappij. Daar kwam ik in contact met andere verzekeringsmaatschappijen die standaard elke claim afwezen. Zo werkt Centraal Beheer niet. Zij zijn er om ons te helpen, en nemen hun verantwoordelijkheid in geval van schade. Bij ons gaat het vaak om langlopende zaken. Elke 6 weken heb ik contact met de schadebehandelaar van Centraal Beheer om de voortgang te bespreken. Zo moesten we laatst 4 machines afleveren in Nigeria, en 2 in Brazilië. Maar op de afgesproken leverdatum stonden er 6 machines in Nigeria en had Brazilië er geen. Valt zoiets onder de dekking of niet? En als het buiten de dekking valt, vergoeden we dan zelf de schade omdat het een goede klant is? Fouten worden gemaakt, ook bij ons, en daar moet je je verantwoordelijkheid voor nemen richting de klant.”
Elk partnerschap begint met goede contacten. Dat wij die hebben gevonden bij Centraal Beheer is geen toeval.”Frederiek Rikken, adjunct-directeur Legal & ESG bij Meilink
Heb je een tip aan andere ondernemers als het om verzekeringen gaat?
“Investeren in langetermijnrelaties is altijd verstandig. Elk partnerschap begint met goede contacten. Dat wij die hebben gevonden bij Centraal Beheer is geen toeval. Ze denken mee, zijn ter zake kundig en besteden de juiste aandacht aan elk detail. Als je op zo’n nauwe manier samenwerkt, leer je elkaar echt kennen en waarderen. Toen een van mijn vaste contacten met pensioen ging, werd ik zelfs uitgenodigd voor zijn afscheid.”
“Een goede verzekeraar doet meer dan schade beoordelen en vergoeden. Als onderneming wil je ook leren van je fouten. Hoe meer schade je weet te voorkomen, hoe waardevoller je bent voor je klanten. De expertiserapporten van Centraal Beheer zijn wat dat betreft goud waard voor ons. En we organiseren samen workshops om processen te verbeteren. Zo helpen ze ons om nóg beter te worden in een branche waar we eigenlijk misschien al de beste zijn, al voelt het gek om dit van jezelf te zeggen.”
Reactie van schade-expert Anne Wegman
“Aansprakelijkheid is enorm ingewikkeld. Met alleen een verzekering ben je er als ondernemer nog niet. Je moet ook altijd je documentatie op orde hebben. Meilink weet dat als geen ander. Als schade-expert is het mijn taak om alle feiten boven tafel te krijgen en te onderzoeken. Dat kost normaal gesproken heel veel tijd, maar Frederiek schakelt supersnel. Ze heeft altijd alle relevante informatie direct paraat, door de strakke manier waarop hun processen zijn ingericht. Ook in de samenwerking met hun klanten. Want als er een claim komt, dan werkt de klant mee. Omdat beide partijen graag willen dat de schade wordt opgelost. Voor mij werkt dat heel prettig. Maar ook voor Meilink zelf heeft die aanpak veel voordelen. Zo komt het veel minder vaak tot een juridisch conflict en blijft hun relatie met de klant goed. Wat dat betreft is Meilink best wel uniek, ze zijn enorm professioneel.”
Meer weten over de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
Deel dit artikel
Ook interessant
De SLIM-subsidie voor het MKB
Kim Tchai over haar sleutelmomenten als ondernemer
Inkoopvoorwaarden: kleine lettertjes, groot verschil
Slim contracten sluiten met deze tips
7 tips voor een sterk wachtwoord en uw online veiligheid
Uw wachtwoorden zijn uw voordeur tot zeer persoonlijke gegevens. Zoals uw bankrekening of uw verzekeringen. Bescherm uw gegevens goed tegen fraude of diefstal met een sterk wachtwoord. Een sterk wachtwoord is een wachtwoord dat moeilijk te raden of te kraken is. Met deze tips bedenkt u een sterk wachtwoord.