Uitzendorganisaties krijgen meer verplichtingen. Een WIA-verzekering regel je straks gewoon standaard.

Ingeleende medewerkers hebben vanaf 1 januari 2026 recht op een gelijkwaardige beloning aan vaste medewerkers. Een grote stap richting gelijke behandeling, maar voor uitzendorganisaties ook een flinke puzzel. Wat moet je regelen? 
2 dec 2025 5 minuten Lidia van Disseldorp - Methorst

Gelijkwaardige beloning en het arbeidsongeschiktheidsrisico vragen om duidelijkheid

Wat betekent het financieel? En waarom wordt de WIA-verzekering ineens zo belangrijk? Lidia van Disseldorp, Senior Adviseur Inkomensverzekeringen bij Centraal Beheer, legt het uit. “Iedereen voelt dat er iets verandert,” begint Lidia. “Maar de impact wordt nog vaak onderschat. De nieuwe regels maken dat je als uitzendorganisatie veel beter moet aanhaken op wat opdrachtgevers hun vaste mensen bieden.” De kern van de cao-verplichting is simpel: gelijkwaardige beloning voor iedereen die hetzelfde werk doet. “Dus als een vaste medewerker bij de inlener een WIA-aanvulling krijgt, dan krijgt de uitzendkracht die ook. Dat geeft duidelijkheid, maar vraagt wel om scherpte. Je moet goed weten wat opdrachtgevers precies geregeld hebben.”

Dat betekent processen aanpassen, afspraken vastleggen en risico’s opnieuw bekijken. “Voor veel organisaties is dit een goed moment om even terug te gaan naar de basis,” zegt Lidia. “Wat bieden we? Waarom? En hoe zorgen we dat we voldoen aan de regels zonder verrassingen achteraf?”

Een WIA-verzekering: “Het biedt je medewerker lucht. En jou ook.”

Een van de arbeidsvoorwaarden die bedrijven vaak voor vaste medewerkers regelen, is een WIA-verzekering. Niet vreemd, want als iemand na 104 weken in de WIA komt, daalt het inkomen soms flink. “Het gaat om grote verschillen,” zegt Lidia. “Een WIA-verzekering met inkomensgarantie vangt dat op. Daarmee geef je medewerkers lucht. Ze weten dat hun inkomen niet ineens instort.”

Ook voor de uitzendorganisatie zelf voorkomt het gedoe. “Je toont goed werkgeverschap, je voorkomt discussies met opdrachtgevers en je bent klaar voor de nieuwe regels. We zien dat steeds meer uitzendorganisaties zeggen: laten we dit standaard regelen. Dan hoef je niet bij elke opdracht opnieuw te puzzelen.”
Je toont goed werkgeverschap, je voorkomt discussies met opdrachtgevers en je bent klaar voor de nieuwe regels.
Lidia van Disseldorp, adviseur Inkomensverzekeringen

Voordeel voor NBBU-leden

Dit geldt voor organisaties tot maximaal 250 uitzendkrachten in dienst. Zijn er meer uitzendkrachten in dienst? Dan is het maatwerk en kijken we wat voor jouw organisatie mogelijk is.

"We willen het vooral makkelijk maken"

Volgens Lidia draait het nu vooral om overzicht en rust. En gemak. “Uitzendorganisaties werken met veel mutaties. Daarom hebben we het proces zo makkelijk mogelijk gemaakt. Je levert elke maand al een loonaangiftebestand aan bij de Belastingdienst. Datzelfde bestand kun je gewoon uploaden in onze beveiligde omgeving. Wij halen daar automatisch uit wie nieuw is, wie uit dienst is en welke loonwijzigingen er zijn. Zo bespaar je veel werk.”

Eén basisverzekering is genoeg

Moeten uitzendbureaus straks per opdrachtgever andere verzekeringen afsluiten? “Gelukkig niet,” zegt Lidia. “Je sluit één basisverzekering af voor al je uitzendkrachten. Die loopt gewoon door, ongeacht bij welk bedrijf iemand werkt. Wel is het belangrijk om te weten welke cao's of regelingen binnen het bedrijf van jouw opdrachtgever gelden. Is jouw WIA-verzekering wel gelijk aan die van de opdrachtgever? Zo niet, stem dan af wat uitgeruild kan worden om tot een gelijkwaardige beloning te komen."

“Het moet gewoon te doen zijn”

Centraal Beheer kijkt daarbij ook vooruit. “We praten met de ABU over mogelijke mantelafspraken. We bieden ook oplossingen voor niet-leden van de NBBU of ABU. We kijken hierbij ook naar bepaalde keurmerken en certificeringen (NEN 4400). “NBBU-leden willen vooral weten: wat moet ik per 1 januari geregeld hebben? En hoe zorg ik dat mijn medewerkers krijgen waar ze recht op hebben?” “En dat is precies waar we bij helpen. We zorgen dat je aan de regels voldoet én dat het behapbaar blijft,” besluit ze. “Dat is misschien wel het belangrijkste in deze tijd van nieuwe verplichtingen. Het moet gewoon te doen zijn.”
Met de kennis van Lidia van Disseldorp - Methorst
Adviseur Inkomensverzekeringen
Dagelijks help ik werkgevers om een passende oplossing te vinden voor de risico's rondom verzuim en arbeidsongeschiktheid. Dat doe ik met veel plezier en passie.