Uit onderzoek blijkt dat een opgeruimde administratie de kans op financiële problemen verkleint. Duik daarom eens in uw papieren en orden uw administratie. Het stappenplan van Nibud helpt u hierbij.
Wilt u (meer) geld opzij zetten? Zet eens op een rijtje waar uw geld naartoe gaat. Tel uw vaste lasten bij elkaar op. Maar kijk ook naar andere (kleine) uitgaven. Die kunnen behoorlijk oplopen. Nu geeft u waarschijnlijk even wat minder geld uit. Maar denk eens aan dat dagelijkse kopje koffie op het station dat u anders koopt. Dat zijn makkelijke bespaarposten.
U betaalt tegenwoordig vaak meer rente over schulden, zoals uw hypotheek, dan u op uw spaarrekening ontvangt. Het kan daarom slim zijn om een deel van uw leningen af te lossen. Uw maandlasten worden daardoor lager. Denk er wel aan dat extra aflossen op uw hypotheek ook nadelen kan hebben. Zo kunt u bij de belastingaangifte minder rente aftrekken.