Zakelijk
Zakelijk

Een nieuwe medewerker aannemen: onze tips

Uw bedrijf draait goed. Dus u kunt wel wat meer hulp gebruiken. U doet een oproep en voert sollicitatiegesprekken. Een nieuwe medewerker is bijna een feit. Wat zijn de aandachtspunten bij het aannemen van een nieuwe medewerker?

  • 1 okt 2018
  • 3 minuten
  • 0

Wettelijk verplicht

Als werkgever houdt u sociale verzekeringspremies in op het loon van uw medewerker. Denk aan de premie volksverzekeringen en premies voor werknemersverzekeringen. Dit is verplicht. Hiervoor moet u een medewerker aanmelden bij de Belastingdienst.

Niet wettelijk verplicht

Wat wettelijk niet verplicht is: u hoeft uw medewerker geen pensioenregeling aan te bieden. Maar in Nederland regelen bijna alle werkgevers dit voor hun medewerkers. Medewerkers zullen dit dus vaak wel van u vragen.

Hoe dekt u het risico?

Tips voor het aannemen van een nieuwe medewerker

1

Houd rekening met ziekteverzuim

Wees verstandig en houd al rekening met ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Veel ondernemers bieden hun nieuwe medewerker een tijdelijk contract. Dit om het financiële risico te beperken. Want stel: uw medewerker met een contract voor onbepaalde tijd raakt langdurig ziek. Dan kan het zomaar zijn dat u 2 jaar loon door moet betalen.

2

Laat u goed informeren

De meeste ondernemers hebben geen verstand van arbeidsongeschiktheid. Ze weten niet wat ze op dit vlak allemaal moeten regelen. En ze doen het liever ook niet zelf. Maar als werkgever bent u verantwoordelijk voor ziekteverzuimbegeleiding en re-integratie van uw medewerker. Laat u daarom goed informeren over de verschillende verzekeringen. En wat welk pakket wel of niet dekt.

3

Neem een wat uitgebreider pakket

Als u de kennis nog niet heeft, is het verstandig om een wat uitgebreider pakket te kiezen. Dan zit casemanagement erbij in. Misschien bent u dan wat duurder uit. Maar dat verdient u – zeker op de lange termijn – terug. Besef dat zelfs de meest gezonde medewerker ziek kan worden. Daar kunt u zich maar beter tegen beschermen.

Belangrijk aandachtspunt

Walter Lammerse, beleidsadviseur Achmea: ''Het aantrekken van de juiste medewerker is niet gemakkelijk. Maar voordat je zover bent, is er nog een ander belangrijk aandachtspunt: het 'regeldeel'. Weet je bijvoorbeeld waartoe je verplicht bent en waartoe niet?''

Meer informatie?

Heeft u vragen over dit onderwerp of heeft u hulp nodig? Dan is er onze Even Bijspringen service. Daar vindt u meer informatie. Of bel gerust 'Even Apeldoorn': (055) 579 8180. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur.

Speciaal aanbevolen