Veranderende situaties
Wat gebeurt er als uw klant gaat scheiden?
Als uw klant gaat scheiden of een geregistreerd partnerschap beëindigt, blokkeren we zijn rekening. We heffen de blokkade op als duidelijk is wie recht heeft op het spaargeld. Hiervoor hebben wij in elk geval een uitspraak van de rechter en een echtscheidingsconvenant nodig. Daarna kan uw klant eventueel op een nieuwe rekening verder sparen.
Wat gebeurt er als uw klant geëmigreerd is?
Als uw klant nu in het buitenland woont, kan hij geen uitkerend lijfrenteproduct afsluiten. Centraal Beheer en veel andere aanbieders hebben geen uitkeringsproducten voor mensen die in het buitenland wonen. Als uw klant een adres in Nederland aanhoudt, kan hij wel gebruik maken van onze uitkeringsproducten.
Wat gebeurt er als uw klant overlijdt?
Als uw klant overlijdt tijdens de looptijd van Extra Pensioen Sparen, erven de erfgenamen het spaargeld dat op de rekening staat. Wij zetten de rekening dan op ‘de erven van’.
De erfgenamen zetten het spaartegoed om in een lijfrente
Dat is de regel van de Belastingdienst. Ook geeft de Belastingdienst aan hoe lang de uitkeringen uit deze lijfrente moeten lopen. De relatie van uw klant met zijn erfgenamen speelt daarbij een rol. Lees meer in de
brochure Extra Pensioen Sparen, informatie voor erfgenamen.
Wonen de erfgenamen in het buitenland?
Centraal Beheer heeft geen lijfrenteproducten voor mensen die in het buitenland wonen. Uw klant kan met zijn notaris overleggen wat de mogelijkheden zijn.
Is de erfgenaam van uw klant een stichting, vereniging, B.V. of goed doel?
Dan wordt het spaartegoed alsnog bij uw klant belast met inkomensbelasting. Ook betaalt hij een boete aan de Belastingdienst. Uw klant kan met zijn notaris overleggen wat de mogelijkheden zijn om dit anders te regelen.