De regels in het kort
Een reclame-uiting moet herkenbaar zijn als reclame. In kranten of tijdschriften ziet u dit vaak aan een disclaimer, net als onderin dit artikel (Beleggen brengt kosten en risico's met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen). En als u iets van beleggingsfondsen leest op social media herkent u de reclame vaak aan “#reclame” in het bericht.
Benoemt een aanbieder de voordelen van een beleggingsproduct? Dan moet hij – net zo duidelijk – ook de risico's benoemen. Deze regel zorgt ervoor dat beleggers op basis van juiste, volledige en evenwichtige informatie een beslissing kunnen nemen om te (gaan) beleggen met dat product.
Vanzelfsprekend moet de informatie in reclame-uitingen overeenstemmen met de wettelijk verplicht te publiceren informatie zoals het prospectus, de jaarrekeningen en Essentiele Beleggersinformatie (EBI). Dat geldt bijvoorbeeld voor informatie over het beleggingsbeleid, de aanbevolen beleggingsperiode, de risico’s, de voordelen en de kosten.