Onderweg
Onderweg

Feiten en fabels over strooizout

Door zout te strooien houdt Rijkswaterstaat onze wegen begaanbaar bij vorst, ijzel en sneeuw. Zout verlaagt het vriespunt met een aantal graden. De weg wordt minder snel glad en ontdooit sneeuw of ijzel. Dat is een feit. Maar er bestaan ook fabels over dit onderwerp.

  • 23 jan 2018
  • 2 minuten
  • 0

Soort van keukenzout

Het zout dat Rijkswaterstaat op de weg strooit is eigenlijk gewoon keukenzout, maar dan minder zuiver. Bovendien is er een antiklontmiddel aan toegevoegd, waardoor het in de loods niet klontert. Anders zou het zout niet meer bruikbaar zijn.

Hoe werkt zout water?

Door dit zout op de weg te strooien, wordt het minder snel glad. Dit komt omdat zout het vriespunt van water met een aantal graden verlaagt. Het wordt hierdoor minder snel ijs. Dat is een feit. Over zout en strooien bestaan echter ook fabels. Lees meer over feiten en fabels.

Wat is wel en niet waar over strooizout

Feiten en fabels

1

Fabel: het is niet glad meer als er net gestrooid is

Zout verlaagt het vriespunt van de weg met een aantal graden. De weg wordt dan minder snel glad. Maar auto’s en vrachtwagens moeten het zout nog wel eerst in het asfalt rijden. En ook daarna kan het nog glad zijn. Dus pas altijd uw rijstijl aan bij vorst en sneeuw.
2

Feit: Rijkswaterstaat strooit vooral ‘s nachts

Dat klopt. De temperatuur is ’s nachts het laagst. Er wordt preventief gestrooid om het vriespunt van vocht met een aantal graden te verlagen. Daardoor wordt de weg minder snel glad. Rijkswaterstaat strooit ook wel overdag. Bijvoorbeeld als het sneeuwt of het ijzelt. Waar er is gestrooid, staat in de strooikaart van Rijkswaterstaat.
3

Feit: er ligt ruim 200 miljoen kilo zout op voorraad

Binnen 2 uur leggen 546 strooiwagens 10.000 km af om alle snelwegen plus op- en afritten te strooien. Dat gebeurt met maar liefst 800 chauffeurs. Bovendien zijn nog 400 man bezig met het coordineren en het laden van de strooiwagens.
4

Feit: sensoren in de weg meten de kans op gladheid

Het Gladheidmeldsysteem (GMS) waarschuwt automatisch voor heel Nederland wanneer er kans op gladheid ontstaat. De temperatuur van het wegdek, de luchtvochtigheid en het zoutgehalte op de weg bepalen de gladheid. Het meten gebeurt met sensoren in de weg.
5

Fabel: strooizout werkt altijd

Strooizout verlaagt het vriespunt van water. Hierdoor bevriest het niet als het bijvoorbeeld -1 graad Celcius is. Maar het vriest wel bij -10 graden Celcius. Daardoor werkt strooizout bij deze temperatuur niet goed meer. Overigens valt er bij deze temperatuur zelden sneeuw, waardoor het ook zelden glad wordt. Strooizout is dan niet nodig.
6

Feit: strooizout is schadelijk voor uw auto

Door strooizout te strooien, maakt Rijkswaterstaat het op de weg veiliger. Maar strooizout heeft ook een nadeel: het is niet goed voor uw auto. Het metaal van uw auto heeft meer last van water als er zout zit. Het roest dan sneller. Hier hebben vooral oudere auto’s last van. Heeft u op een weg gereden waar veel zout ligt? Ga dan naar de wasstraat. Of was zelf het zout eraf.
7

Feit: ook als het glad is, bent u aansprakelijk bij schade

Ook als u rijdt of fietst als het glad is, is het belangrijk dat u voorzichtiger bent dan normaal. Er wordt van u verwacht dat u zich aanpast aan de omstandigheden. Als u op een gladde weg een ongeluk veroorzaakt, bent u hiervoor aansprakelijk. Soms maken verzekeraars hierop een uitzondering. Bijvoorbeeld als u kunt aantonen dat de wegbeheerder de weg niet goed onderhouden heeft. Of op een andere manier voor een onveilige situatie heeft gezorgd. De wegbeheerder is meestal de provincie of gemeente.
Auto in de sneeuw

Houd rekening met de sneeuw

Sneeuwt het buiten? Of regent het terwijl het bijna vriest? Houd dan voor u vertrekt de verkeersinformatie goed in de gaten. Gaat u de weg op? Pas dan uw rijstijl aan. Verlaag waar nodig uw snelheid, houd voldoende afstand en wissel niet onnodig van rijstrook.

Speciaal aanbevolen