Vakantie
Vakantie

Goed schaatsen? Het zit tussen de oren…

'Kou zit tussen de oren', zei Reinier Paping. De winnaar van de extreem barre Elfstedentocht van 1963 had gelijk. Bij schaatsen gaat het ook om wat je gelooft. Met deze tips van topschaatsers glijdt u sneller over het ijs.

  • 7 feb 2017
  • 2 minuten
  • 0

De eerste keer schaatsen

U trekt uw schaatsen aan. Het is even wennen. U staat nog wiebelig op de benen. Na wat voorzichtig proberen krijgt u de slag te pakken. En glijdt u heerlijk over het ijs. Totdat de man naast u onderuit gaat. Uw benen gaan niet meer de kant op die u wilt. En na wat armgezwaai ligt u ook op het ijs.

Psychologie en schaatsen

Afleiding is oorzaak nummer 1 bij ongelukken. Dat weten topschaatsers als geen ander. Zij trainen niet alleen hun spieren, maar ook hun aandacht . Wij amateurs hoeven geen record te breken. Maar een beetje lekker over het ijs glijden is wel fijn. Wat kunnen we leren van de sportpsychologie?

Schaatsen als een prof?

Tips om te leren schaatsen

1

Leer vallen en weer opstaan

Wilt u leren schaatsen? Dan hoort vallen erbij. Sterker nog, topschaatsers hebben een grote mentale veerkracht. Dat betekent dat zij de moed erin houden. Ook na een valpartij. Laten we eerlijk zijn. U heeft natuurlijk geen zin om een gezellig dagje schaatsen af te sluiten met een bezoek aan de EHBO-post. Het is goed om uw grenzen te kennen. Maar de vallen-en-weer-opstaan-mentaliteit helpt u wel om te blijven proberen. Bijvoorbeeld als u wilt leren overstappen in een bocht.

2

Negeer angstige gedachten

Angst is een belangrijk gevoel. Door angst weet u beter wat u wel en niet kan. Dit beschermt u tegen gevaarlijke situaties. Iedereen is weleens bang. Toch kunnen topsporters hun angst goed opzij zetten. Vooral hun bange gedachten. Want te veel angst verlamt. Risico’s nemen is onverstandig. Zeker op het ijs. Maar bent u op een veilige schaatsbaan steeds bang om onderuit te gaan? Dan staat u verkrampt op de schaatsen. Zie dan nog maar vooruit te komen. Probeer uw aandacht te richten op uw bewegingen. Zo krijgen gedachten over uitglijden geen kans. U zult zien dat het schaatsen dan steeds natuurlijker gaat.

3

Train uw aandacht 

Topsporters kunnen heel goed focus aanbrengen. Dat betekent dat ze hun aandacht op 1 ding richten. Bijvoorbeeld op de beweging van het schaatsen. Het helpt daarbij om u te richten op waar u mee bezig bent. En niet op het eindresultaat. Denk dus niet: ik moet die grote ronde in 5 minuten schaatsen. Maar denk aan hoe u de beweging zo goed mogelijk kunt uitvoeren.

4

Laat u niet afleiden door anderen

Schaatsers die te veel met hun tegenstander bezig zijn, schaatsen minder goed. Willen winnen is goed voor prestaties. Maar te veel strijd werkt niet. Dan heb je minder aandacht voor hoe je zelf schaatst. Laat die snelle schaatser dus gewoon lekker voorbij glijden. Uw moment komt nog.

5

Leer van tips

Achter elke topsporter staat een goede coach. Sporters willen zichzelf steeds verbeteren. Dat doen ze door van de tips van hun coach te leren. En kritiek niet persoonlijk op te vatten. Zegt een andere schaatser op de ijsbaan iets over uw schaatsstijl? Denk niet: wat een bemoeial. Maar vraag hem hoe het dan wel moet.

Veilig op het ijs

Op wintersport is het belangrijk om veilig te skiën. Veiligheid is net zo belangrijk op de ijsbaan hier om de hoek. Met aandacht schaatsen maakt de ijsbaan een stukje veiliger. Zo ontstaan er minder valpartijen. Verder gelden dezelfde regels als in het verkeer. Houd afstand en haal niet onverwacht in.

Schaatsen op de weg?

Heeft u de schaatskoorts te pakken? Ga niet onvoorbereid op weg naar uw favoriete schaatsbaan. Wij schaatsers dromen van een spiegelgladde ijsbaan. Maar een glad wegdek is minder leuk. Gelukkig kunt u zich daar met onze tips bij gladheid op de weg op voorbereiden.

Speciaal aanbevolen