Vrouw in werksetting met koptelefoon op

5 handige tips voor goed werkgeverschap

Een goede werkgever zijn. Dat klinkt prachtig. Maar wat vinden uw medewerkers belangrijk? En hoe speelt u daar het beste op in? De volgende tips helpen u op weg naar goed werkgeverschap.

Zakelijk 13 mrt 2018 2 minuten

Zo doen ze het bij Bol.com

Een tuin met voetbalveld, schommels en een tafeltennistafel zorgt voor ontspanning in de lunchpauze. Bij mooi weer zijn er in de tuin sportlessen van de eigen gym.

En zo bij TravelBird

Het eigen arbeidsvoorwaardenpakket heet ‘Birdie Benefits’. Dit bevat onder meer gratis bootcamps, boottochten, Nederlandse lessen en maandelijkse bezoekjes van de kapper.

5 handige tips

Dit kenmerkt organisaties die het goed doen

Toen stonden een auto van de zaak, een laptop en een telefoon bovenaan de lijstjes. Tegenwoordig is de balans tussen werk en privé steeds belangrijker. Thuiswerken, flexibele werkuren en de mogelijkheid om extra vakantiedagen op te nemen zijn nu de echte trekkers. 
Even bewegen en de gedachten verzetten maakt hen productiever. Even naar de sportschool of de kapper tijdens werktijd is dus niet zo’n gek idee.
Dan denkt hij minder snel na over een andere baan. Zorg daarom als goede werkgever al bij de start voor een prettig welkom en een inwerkprogramma. Ook de sfeer, het wij-gevoel, is belangrijk. Organiseer dus eens een teamuitje buiten het werk om. Denk daarbij wel goed na over de risico’s en hoe u deze voorkomt. 
Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Verdiep u daarom in hun talenten en interesses. En biedt goede opleidingsmogelijkheden. Laat weten hoe het gaat en geef complimenten. Dat helpt bij de ontwikkeling. En geef duidelijke voorbeelden als er iets niet goed gaat. Zo leren ze er iets van. 
Wees aanwezig op de werkvloer. Praat met uw medewerkers. En betrek ze bij de plannen voor uw organisatie. Laat uw medewerkers meedenken en geef ze eens een eigen project. Controleer hierbij wel regelmatig hoe het gaat. En zorg voor duidelijke communicatie. 
Collega's achter een laptop

Tijden veranderen

Durf de controle los te laten. Zet de vertrouwde regels aan de kant. En geef medewerkers ruimte en aandacht. Zodat ze de beste versie van zichzelf worden.