Tijdig een hypotheek afsluiten is zeker mogelijk

We spraken hierover met Jan van der Horst

Een huis kopen hoort leuk te zijn. Toch brengt het vandaag de dag veel spanningen met zich mee. Ten 1e door de krappe woningmarkt. Ten 2e door de torenhoge vraagprijzen. Komt de hypotheek wel (op tijd) rond? Gelukkig is op een gemakkelijke manier een hypotheek afsluiten zeker wel mogelijk. Wij spraken hierover met Jan van der Horst van hypotheek­advies­kantoor Blauw & Florijn.
Ontzorgen. Daar begint het mee bij Blauw & Florijn. Daarom doet dit advieskantoor de meeste zaken al jaren via de digitale weg. Zo ook het voeren van adviesgesprekken. Niet alleen tijdens deze pandemie, maar al jaren hiervoor. Waarom? Omdat dit vaak sneller en makkelijker is voor de klant.

Binnen 24 uur een uitgewerkt rapport

Succesvol en snel zekerheid bieden heeft meerdere redenen. ‘Zo maken wij gebruik van Accelerate. Dit is een online portaal waar klanten zelf alle benodigde gegevens kunnen uploaden. En ze de status van hun aanvraag zelf kunnen volgen. Ook zien ze hier wanneer documenten zijn afgekeurd of er juist iets extra nodig is. Daarnaast hebben wij een maximaal aantal klanten dat wij aannemen. Zo weten we zeker dat iedereen de aandacht krijgt die nodig is. En heeft de klant binnen 24 uur een uitgewerkt rapport.’

Snel schakelen is de grootste uitdaging

De lage hypotheek­rentes en stijgende verkoopprijzen betekenen dit jaar topdrukte voor Jan. Aan de ene kant met hypotheken regelen voor een aankoop en aan de andere kant met hypotheken verhogen of oversluiten. ‘Snel kunnen schakelen is op dit moment de grootste uitdaging. Alles gaat nu zo rap. Klanten die nu bellen, willen vandaag nog kopen. Wij doen er alles aan om hen zo snel mogelijk zekerheid te geven. Het is voor ons belangrijk dat geldverstrekkers dit snappen en hun dienstverlening ook op orde hebben.’

De toekomst van adviseurs

Ondanks de digitalisering van hypotheek­adviezen ziet Jan de toekomst van adviseurs rooskleurig in. ‘Ons werk is eigenlijk opgeknipt in 2 delen: advies en bemiddeling. Digitalisering heeft vooral invloed op het bemiddelings­proces. Dit zorgt juist voor meer ruimte voor advies. Als particulier kun je zelf geen goede keuze maken tussen tientallen geldverstrekkers. Zo weet je zelf vaak niet precies wat het acceptatiebeleid is. Banken verschillen daar heel erg in. En daar zit juist onze toegevoegde waarde. Zeker wanneer je snel moet schakelen.’

Ruim 90% van hypotheekaanvragen geaccepteerd

Snel schakelen zijn ze gewend bij Blauw & Florijn. Mede dankzij Accelerate, maar vooral ook door hun grote netwerk. “Van alle banken die een zogenaamde 24-uursstraat aanbieden, wordt meer dan 90% van onze aanvragen geaccepteerd. De dossiers worden dan binnen 24 uur beoordeeld. Dit geeft ons direct ruimte om met nieuwe klanten in gesprek te gaan. En gaat het om een uitdagende aanvraag? Dankzij ons netwerk en relaties met acceptanten weten we gauw waar we aan toe zijn.”

Ruim en reëel acceptatie­beleid

Natuurlijk schakelt Centraal Beheer ook graag een tandje hoger. Jan: “Jullie acceptatie­beleid is ruim en reëel. Dossiers worden niet onverwachts afgewezen op kleine zaken. Daarnaast hebben jullie het intern ook goed op orde. De servicelevels zijn netjes, de aanvragen zijn snel klaar en jullie houden je aan je belofte.” 

Lof voor de Leef Hypotheek van Centraal Beheer

Naast tevredenheid over onze interne zaken is Jan ook blij met de Leef Hypotheek. “Het is een modern product dat bij het grootste deel van de klanten aansluit. Zo betaal je geen boete wanneer je extra aflost met eigen middelen. Dit past helemaal bij deze tijd. Ook wordt de rente automatisch naar beneden bijgesteld als de totale lening ten opzichte van de waarde van de woning wijzigt. De online omgeving zorgt voor gemak voor de klant. Tot slot is de samenwerking met Centraal Beheer heel positief. We kennen de relatiemanager, de acceptanten. Onze relatie werkt 2 kanten op. Met andere woorden: tiptop geregeld.’
Lees alle nieuwsberichten