Juist nu kunnen woning­zoekers onze hulp gebruiken

Onze gezamenlijke klant van gemak voorzien

Woningzoekers hebben het niet makkelijk. En dat blijft voorlopig nog wel even zo. De Nederlandsche Bank voorspelt dat de huizenprijzen ook in de komende twee jaar blijven stijgen. Juist in deze moeilijke tijd is het belangrijk om te kijken hoe we als adviseur en hypotheekaanbieder nog meer van waarde kunnen zijn voor klanten. Een artikel van Linda Nieuwenhuizen, senior manager New Business & Diensten.

Als een klant van plan is om een huis te kopen, speelt er - naast het regelen van de financiering – nog veel meer. Al bij de eerste oriëntatie op een woning zijn er allerlei vragen: welk huis past bij mij? Wat kan ik lenen? En welke maandlasten kan ik aan? Ook na het passeren van de hypotheek moet er van alles worden geregeld. De verzekeringen bijvoorbeeld, maar ook het verkoopklaar maken van de oude woning. Bij Centraal Beheer zetten we daarom niet onze producten, maar de klantreis centraal.
Die reis begint bij de eerste kriebels over dat droomhuis op de hoek en eindigt pas als de laatste plint is gelegd. We maken daarbij de stap van verzekeraar naar brede dienstverlener. We bieden gemak bij het aankopen van een nieuw huis, het verduurzamen van de woning of tijdens het klussen. Door de klantinzichten die we ophalen, kunnen we de uitdagingen van woningzoekers steeds beter herkennen. Op deze manier komen we regelmatig tot nieuwe gemaksoplossingen.

Hulp bij het bieden
Eén van de grootste uitdagingen van woningzoekers op dit moment is bijvoorbeeld het bepalen van een bod. Je hoort steeds meer verhalen over mensen die keer op keer achter het net vissen. Niet zo gek als je bedenkt dat huizen tegenwoordig overboden worden met tien, twintig of zelfs dertig procent. Om woningzoekers te helpen bij het bepalen van een concurrerend bod, hebben we Woningrapport ontwikkeld. Hiermee ontvangen ze alle feiten over de werkelijke marktwaarde in één duidelijk rapport. Zo kunnen ze beter inschatten hoeveel ze willen betalen. Woningrapport voorziet in een behoefte van mensen die graag zelfstandig aan de slag gaan met bieden. Maar we weten ook dat het overgrote deel van de mensen het liefst aan tafel zit bij iemand die de markt door en door kent en die ze kunnen vertrouwen. De behoefte aan persoonlijk advies is juist nu misschien wel groter dan ooit. Door de wensen van onze gezamenlijke klant altijd als basis te nemen en elkaar hierbij waar mogelijk te versterken, kunnen we nog meer van waarde zijn. Daar waar de klant een persoonlijk gesprek en gedegen advies nodig heeft, verwijzen we naar de hypotheekadviseur. En wanneer de klant graag zelf aan de slag gaat, bieden we de tools om het hen zo makkelijk mogelijk te maken.

Wegwijs in verduurzaming
Ook wat betreft verduurzaming zijn er volop mogelijkheden om elkaar te versterken. Uit ons onderzoek blijkt dat 98% van de potentiële huizenkopers serieus overweegt om te verduurzamen. Tegelijkertijd zien we dat veel consumenten door de hoeveelheid informatie niet weten waar ze moeten beginnen. Adviseurs vormen hierbij een belangrijke schakel. Ze kennen de situatie van de klant en zijn op de hoogte van lokale subsidieregelingen. Door klanten inzicht te geven in de financierings- en terugverdienmogelijkheden en door de weg te wijzen naar betrouwbare installatiebedrijven, bied je gemak op alle fronten. Centraal Beheer schiet daarbij graag te hulp. Met Duurzaam Woongemak helpen we klanten bijvoorbeeld met het plaatsen van zonnepanelen en het isoleren van de woning. We gaan graag met u in gesprek om te kijken hoe we elkaar kunnen helpen om onze gezamenlijke klant nog meer gemak te bieden.