Bijzonder Beheer is er echt voor onze klanten

Ook als het even tegenzit

Bij het afsluiten van een hypotheek maken we afspraken met onze klanten. Wij lenen ze geld, zij betalen ons maandelijks terug met rente. Niets bijzonders. Maar wat als klanten de hypotheek even niet kunnen betalen? Onze afdeling Bijzonder Beheer luistert, onderzoekt en biedt oplossingen. 
U bent er als adviseur niet altijd van op de hoogte als een klant betalingsproblemen heeft. Mensen schamen zich vaak voor hun situatie en houden het liever verborgen voor de buitenwereld. Toch is het voor u en uw klant handig om een vinger aan de pols te houden. Krijgt u een signaal waarbij betalen mogelijk een probleem wordt? Neem dan contact op met uw klant of met ons. Hoe eerder wij klanten helpen, hoe beter. Voor iedereen.

Het niet kunnen betalen van de hypotheek betekent niet direct een gedwongen verkoop van de woning. Er is veel mogelijk. Met goede hulp en tips helpen wij onze klanten hun (financiële) situatie op orde te krijgen en te houden.

Als wij ontdekken wat er écht speelt bij de klant, vinden wij in 99% van de dossiers een goede oplossing
Overlijden, arbeidsongeschikt, werkloos of echtscheiding, er zijn heel wat redenen te bedenken waarom een klant soms niet kan betalen. Eén ding staat vast: geen klant is hetzelfde en de reden waarom hij niet kan betalen dus ook niet. 
 
Als hypotheekverstrekker kun je een achterstand ‘hard’ incasseren met brieven met een wat dreigende toon of zelfs met loonbeslag. Dat lijkt een snelle oplossing, maar daar is niemand mee geholpen. De kans op herhaling is dan groot. Daarom pakt de afdeling Bijzonder Beheer het anders aan. Wij achterhalen liever wat de reden van de achterstand is. Het is daarbij belangrijk om de drempel voor de klant te verlagen en goed contact te houden. Met een luisterend oor en het tonen van begrip ontdekken wij wat er speelt bij de klant. Met die inzichten kiezen wij passende instrumenten om de klant te helpen en zijn zelfredzaamheid te vergroten.  

Bijzonder beheer is maatwerk. Dat doen wij zo:

Is de incasso mislukt? Dan sturen wij binnen 5 werkdagen een herinneringsbrief en zoeken we telefonisch contact met de klant. Dat klinkt misschien wat heftig, maar dat is het niet. Contact met de klant is belangrijk. Alleen op die manier komen wij erachter wat de reden van de mislukte incasso is en kan een klant geholpen worden. Met een korte betaalafspraak bijvoorbeeld. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat iemand een keer onvoldoende saldo op de rekening heeft. De klant betaalt dan meestal  na het 1e contact. 

Als een korte betaalafspraak geen oplossing is, vragen we de klant meer inzicht te geven in zijn situatie. Heeft de klant een groter probleem? Dan wordt het dossier toegewezen aan een vaste zaakbehandelaar.  

Wij brengen de financiële situatie van de klant in kaart. Na de analyse volgt een behandelpad. Denk dan bijvoorbeeld aan hulp van een budget- of jobcoach of een aanpassing van de hypotheek. Het behandelpad heeft duidelijke stappen. Deze worden met de klant besproken zodat de verwachtingen duidelijk zijn. 

Er is regelmatig contact met de klant om de voortgang te bespreken. 

Wij sluiten het dossier zodra duidelijk is dat de klant financieel gezond is. Eer geen achterstand meer is op de hypotheek en de klant in zijn woning kan blijven wonen.

Omdat we direct na een mislukte incasso al in actie komen, kunnen we de dossiers snel succesvol afsluiten. De gemiddelde doorlooptijd van onze dossiers was in 2023 slechts 5 maanden. Klanten waarderen onze hulp met een 8,5!
Hard op de inhoud en zacht op de relatie. Wij zijn begaan met onze klant en kijken samen met hem naar een passende oplossing. We gaan daarin best ver en kunnen veel oplossingen bieden. Maar we zijn ook heel duidelijk over wat we van de klant verwachten. Uiteindelijk moet de rekening toch betaald kunnen worden. We zijn er écht voor de klant en dat wordt enorm gewaardeerd.’ 
Collega Esther

Heeft uw klant mogelijk betalingsproblemen? Dit kunt u doen:

Neem contact op met onze afdeling Bijzonder Beheer. Zij denken graag mee over een creatieve en structurele maatwerkoplossing.
Dat kan via e-mailadres bijzonderbeheer@centraalbeheer.nl. Telefonisch zijn onze collega’s bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via 055 - 57 95 126.
Lees alle nieuwsberichten