Adviseur aan het woord: Marco Vonk

Van starters­hypotheek tot complete estate­planning

Marco Vonk is werkzaam bij Kuipers & Claassen, financieel en fiscaal adviesbureau in Amsterdam. Hij is behalve hypotheek­adviseur ook financieel- en estateplanner. Zijn klanten­bestand bestaat voor 70% uit medisch specialisten. Met daarnaast veel zakelijke professionals. 

Wat vind je het leuke aan jouw werk?

Marco Vonk

“Ik bestrijk een ruim gebied: van starters­hypotheek tot estateplanning. Voor mijn klantengroep speelt het kostenaspect een minder prominente rol. Toch is het niet zo dat mijn klanten alleen maar hele dure huizen kopen. Ik denk in de volle breedte met hen mee. Daar ligt mijn toegevoegde waarde.”

Hoe ziet jullie markt eruit?

“Wij richten ons bewust op het hogere segment, waarbij we zowel het financiële als het fiscale terrein bestrijken. Er zijn in onze regio niet veel kantoren die hun klanten beide kunnen bieden. Dus wij opereren in een relatief afgebakende markt. En daar zijn we redelijk uniek in. Ik vind dat erg fijn werken. Als we iemands hypotheek hebben gedaan, dan is het bijna vanzelfsprekend om ook zijn aangifte te doen. En omgekeerd. Zo versterken beide pijlers elkaar. Dat vraagt overigens wel iets van je onderneming, want het zijn 2 aparte takken van sport.”

Wat maakt jullie zo succesvol?

“Ons concept is dat we naast de aangifte, de jaarrekening en de hypotheek ook elk jaar een update-gesprek hebben. We kijken met onze klant mee waar hij staat en waar hij naar toe wil. Onze doelgroep, veelal drukbezette ondernemers, vinden het fijn dat ze 1 loket hebben voor al hun zaken. Zelf stel ik bijvoorbeeld geen jaarrekening op, maar we hebben korte lijntjes, dus ik kan intern ook een specialist op dat gebied aanhaken.” 

Je bent ook financieel planner. Wat voegt dat voor jou als hypotheekadviseur toe?

“De opleiding CFP (Certified Financial Planner) heeft voor mij veel toegevoegd. Je leert veel breder en integraler kijken naar iemands financiële situatie, dan alleen te reageren op de vraag die hij stelt. Het biedt ook kansen, niet alleen voor de relatie met je klant, maar ook commerciële kansen omdat het afnemen van andere diensten vaak een logisch gevolg is van het gesprek dat je met de klant voert. Op deze manier kan je je klant nog beter helpen.” 

Kun je een voorbeeld geven wat je dan bespreekt?

“Er zijn nog steeds mensen die zonder samenlevingscontract en testament bij de notaris de deur uitlopen als ze een huis hebben gekocht. En als er dan met 1 van beiden iets gebeurt, gaat de erfenis niet naar de partner, maar naar ouders en broers of zussen. Dat is toch niet wat je voor ogen hebt als je samen een huis koopt. Ik realiseer me dat het kostenaspect soms een overweging is om het niet (meteen) te doen. Maar ik kan iedereen aanraden om het in ieder geval te bespreken en de klant te wijzen op dit risico.”

Heb je nog een tip voor je collega’s?

“Bepaal vooral voor jezelf waar je toegevoegde waarde ligt. Voor mij is het de combinatie met financiële planning. Maar ook als je geen financieel planner bent, kun je best eens met een klant in gesprek gaan of je zijn aangifte kunt doen. Voor een particulier in loondienst, is dat volgens mij als hypotheek­adviseur prima te doen. Je spreekt je klant jaarlijks en dat biedt de kans om goed in contact te blijven. En bijvoorbeeld weer andere diensten te bespreken. Maar wat je ook doet, zoek je eigen specialisatie in hypothekenland. Want mensen moeten wonen, en advies is altijd nodig.”
Mensen moeten wonen, en advies is altijd nodig
Lees alle nieuwsberichten