Onderweg
Onderweg

Mijn autoverzekering is stopgezet. Wat nu?

U heeft een brief gekregen waarin staat dat uw autoverzekering is geroyeerd. Geroywat? Geroyeerd. Dit betekent dat uw verzekering is stopgezet. U bent direct niet meer verzekerd. Hoe kan dit? Wij geven u antwoord uit Apeldoorn.

  • 20 okt 2017
  • 2 minuten
  • 0

Wat betekent royeren?

Royeren betekent het stopzetten van een verzekering. Dit kunt u dagelijks zelf doen door de verzekering op te zeggen. Maar de verzekeraar kan dit ook doen. Bijvoorbeeld als u uw premie niet betaalt. Of als u fraude pleegt of extreem vaak schade heeft. U bent niet meer verzekerd als u geroyeerd bent. Het is belangrijk dat u snel een nieuwe verzekering afsluit. Want een autoverzekering is wettelijk verplicht. Ook kunt u een boete krijgen van het RDW.

Nieuwe autoverzekering afsluiten

Is uw verzekering gestopt omdat u geen premie betaalde? Dan is er een kans dat uw naam in de landelijke lijst van wanbetalers staat. En verzekeraars kunnen deze lijst zien. De registratie in de lijst van wanbetalers blijft 8 jaar staan. Wilt u een nieuwe autoverzekering aanvragen? Dan kan het gebeuren dat een verzekeraar u niet wil verzekeren omdat u eerder geen premie betaalde. Wil een verzekeraar u toch opnieuw verzekeren? En staat uw naam op de lijst van wanbetalers? Dan kunt u vaak niet meer per maand betalen. Dan is de kans groot dat u uw premie per half jaar of jaar moet betalen.

Laatste artikelen

Fiets aan de gracht

Fiets kwijt? Vind hem sneller terug!

Lees meer
Wintersport kinderen

Wintersport: hoe blijft het gezellig in de auto?

Lees meer
Auto opanmaken

Auto wegdoen: inruilen, verkopen of slopen?

Lees meer

Eerst een waarschuwing

Is uw verzekering stopgezet omdat u niet heeft betaald? Of omdat u veel schades heeft? Een verzekeraar stopt nooit zomaar uw verzekering. Centraal Beheer stuurt u altijd eerst meerdere waarschuwingen. Krijgt u zo’n waarschuwing? Kom dan direct in actie en betaal uw premie zo snel mogelijk.

Onze tip

Lukt het niet om uw premie alsnog te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw verzekeraar. U kunt ons bellen op (055) 579 8000. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Laat daarom uw premie automatisch afschrijven en zorg dat er genoeg geld op uw rekening staat.