Laat je niet misleiden door babbeltrucs

Wat is een babbeltruc

Een babbeltruc is een manier van oplichting. Iemand vertelt een verhaal dat vertrouwen wekt. Zo probeert diegene je huis binnen te komen of je bankpas, pincode of waardevolle spullen te krijgen.

Oplichters doen zich vaak voor als iemand die je denkt te kunnen vertrouwen. Zoals een bankmedewerker, een monteur van het energiebedrijf of zelfs een politieagent.

Hoe herken je een babbeltruc

Een voorbeeld: Mevrouw De Jong, 82 jaar, zat net aan haar kopje thee toen de telefoon ging. Een vriendelijke stem aan de lijn: “Goedemiddag mevrouw, u spreekt met de fraudeafdeling van uw bank. Er zijn verdachte betalingen gedaan met uw pas.” Ze schrok. De man stelde haar gerust: “Maak u geen zorgen, we sturen iemand langs om uw pas veilig te stellen.” Nog geen kwartier later stond er een keurige jongeman aan de deur, met een stropdas en een glimlach. “De bankpas alstublieft, dan zorgen wij dat uw geld veilig blijft.” Mevrouw De Jong geeft haar bankpas mee. Een uur later was haar rekening leeg.

Wie worden vaak slachtoffer?

Iedereen kan slachtoffer worden. Maar oplichters richten zich vaak op kwetsbare groepen. Zoals ouderen die alleen wonen, mensen die snel hulpvaardig zijn en jongeren die minder alert zijn bij online oplichting.

Hoe babbeltrucs werken

Oplichters bellen aan met smoesjes zoals: “We moeten de waterleiding controleren” of “Ik kom namens de politie.”

Een voorbeeld: Mevrouw De Vries (79) kreeg 2 mannen aan de deur die zich voordeden als agenten. Ze vroegen haar sieraden te laten zien om ze ‘te registreren’. Ze gaf alles mee, maar zag haar sieraden nooit meer terug.

Je krijgt een telefoontje van iemand die zegt van de bank te zijn: “Uw rekening is niet veilig. Daarom hebben we uw inlogcodes nodig.” Soms klinkt het alsof je een echt callcenter spreekt.

Je krijgt een bericht van ‘je zoon’ of ‘dochter’: “Hoi mam, mijn telefoon is kapot. Kun je me €1.250,- lenen?” Het lijkt echt, maar het is nep.

Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt

  • Laat niemand zomaar binnen. Vraag om een legitimatie en bel zelf het officiële nummer van het bedrijf. Vertrouw niet alleen op het visitekaartje van de persoon aan de deur. Zoek het bedrijf ook online op en bel het nummer dat je daar vindt. Banken hebben soms ook een check service of zij het wel echt zijn. 
  • Geef nooit geld, sieraden of andere waardevolle spullen mee om ‘veilig te stellen’. 

  • Twijfel? Check het verhaal bij familie, buren of het bedrijf zelf.
  • Stop, denk en check: reageer niet meteen.

Ben je toch slachtoffer geworden?

  • Bel direct de politie via 112 als de dader nog in de buurt is. Is de dader al weg bel dan 0900-8844. Dit is het algemene nummer om aangifte te doen. 
  • Meld je schade bij je Inboedelverzekering. 

  • Waarschuw buren, familie en vrienden.
  • Noteer signalementen en bewaar bewijs, zoals berichten of telefoonnummers.

Wanneer zijn spullen verzekerd

Diefstal uit je woning is verzekerd. Ook als er geen braakschade is aan je woning. Heb je zelf mensen binnengelaten en nemen zij spullen mee zonder te vragen? Dan is dat diefstal. De meegenomen spullen zijn dan verzekerd.

Wanneer zijn spullen niet verzekerd

Als je zelf spullen klaarlegt of meegeeft aan een persoon, zijn deze spullen niet verzekerd. Dit geldt ook als je spullen klaarlegt en ze vervolgens ongevraagd worden meegenomen. Dat zien wij niet als diefstal

Check de polisvoorwaarden van de Inboedelverzekering

Wil je zeker weten wat de verzekering dekt? Bekijk dan de voorwaarden van de Inboedelverzekering.

Blijf alert, blijf veilig

Babbeltrucs kunnen iedereen overkomen. Door alert te blijven en verhalen te controleren, voorkom je veel ellende. Geef niet zo maar je spullen mee of laat niet iedereen binnen, ondanks dat je denkt dat ze je willen helpen.