Ongeval door modder op de weg tijdens oogstperiode.
Uitgangspunt: modder vormt geen gebrek aan de weg zelf
Het Hoogheemraadschap zou tekort zijn geschoten in haar zorgplicht
De invulling van de inspanningsverplichting door het Hoogheemraadschap
De Rechtbank: Het Hoogheemraadschap is niet aansprakelijk
Structureel beleid en goede vastlegging zijn doorslaggevend!
In deze procedure spelen meerdere bewijsrechtelijke aspecten een rol die voor dit meer praktisch bedoelde artikel niet zo relevant zijn. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat van de wegbeheerder wordt verwacht dat zij concreet kan uitleggen hoe er aan de zorgplicht is voldaan. Hier werd dat gedaan met behulp van het beheersplan en gedocumenteerde controleroutes en – momenten. Dit is te vergelijken met het ruimen van herfstblad, een gladheidsbestrijdingsplan en het vastleggen van strooiacties bij vorst.
Hier laat zich dus een belangrijk verschil zien met de algemene zorgplicht voor willekeurige losse voorwerpen op de weg. Bepalend is zowel in de oogstperiode, wintergladheid als herfstblad dat deze fenomenen voorzienbaar zijn in bepaalde periodes van het jaar. Het blijft een inspanningsverplichting waarbij geen garanties van de wegbeheerder kunnen worden verwacht, maar er moet wel een concreet plan zijn met een goed gedocumenteerde uitvoering. Als daarvan geen sprake is, zal aansprakelijkheid lastig zijn te weerleggen.
Conclusie
Tips
- Heb een plan en een verhaal! Zorg voor een structurele en gedocumenteerde invulling van de zorgplicht. Leg controlemomenten en ondernomen acties goed vast. Met moderne technieken zoals GPS gekoppeld aan computersystemen zal dat steeds gemakkelijker zijn.
- Wees ervan bewust dat afspraken alleen gelden tussen de partijen die deze hebben gemaakt: hier de wegbeheerder en de boeren. Als een boer de schade van een weggebruiker netjes afhandelt, is er niets aan de hand. Maar als dat niet zo is, hoeft de weggebruiker geen genoegen te nemen met verwijzing naar de boer. De aansprakelijkheid van de wegbeheerder moet dan zelfstandig worden beoordeeld. De weggebruiker heeft niets met die afspraak te maken.
- Plaats in het oogstseizoen bebording waarmee de weggebruiker voldoende concreet wordt gewaarschuwd voor het gevaar van gladheid door modder. Bijvoorbeeld met het bord Slipgevaar (J20) en een onderbord Modder! Dit werkt beter dan een door een boer gemaakt laag houten handbeschilderd bordje in de berm.
Door mr. Jeroen van der Sluijs
Specialist Claimbehandeling,
Centraal Beheer
ECLI:NL:RBNHO:2023.8811 Rechtbank Noord-Holland