Je premie niet betaald

Wat gebeurt er dan?

Wij sturen je altijd een herinnering als je je premie niet op tijd betaalt. Wat is er mogelijk als je tijdelijk problemen hebt met betalen? En wat gebeurt er als je na onze herinneringen niet betaalt?

Kunnen wij je verzekerings­premie niet afschrijven?

Staat er onvoldoende geld op je rekening? Dan proberen we het nog een keer. Je ontvangt een herinnering per brief of e-mail als we de premie niet kunnen afschrijven. In de herinnering staat hoe je de premie zelf kunt overmaken. Je vindt deze herinnering ook in Mijn Centraal Beheer of de app bij de documenten van je schadeverzekering.

Ben je vergeten de verzekerings­premie over te maken?

De meeste mensen betalen automatisch. Maar maak je zelf de premie per jaar over? En ben je dit vergeten? Dan ontvang je van ons een herinnering per brief of e-mail. Je vindt deze herinnering ook in Mijn Centraal Beheer of de app bij jouw verzekeringsdocumenten.

Heb je problemen met betalen van de verzekerings­premie?

Soms is op tijd betalen lastig. Dat kan gebeuren. Bel ons dan op (055) 579 8000. Wij zoeken graag samen met jou naar een passende oplossing. Misschien moeten we je verzekering aanpassen. Of de manier van betalen veranderen. Bijvoorbeeld door maandelijks te betalen in plaats van per jaar. Je bereikt ons op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. En op zaterdag van 9.00 tot 16.30 uur.

Wij stoppen je verzekering als je niet betaalt

Na de eerste betaalherinnering krijg je nog 2 herinneringen. Is je mobiele telefoonnummer bij ons bekend? Dan sturen wij je ook nog een betaalverzoek per SMS. Betaal je na de laatste herinnering nog niet? Dat spijt ons. Maar dan stoppen wij je verzekering:

  • Je bent dan niet meer verzekerd. Je betaalt dan zelf de schade aan bijvoorbeeld jouw huis, auto of spullen. Denk eens aan diefstal, brand en storm. Maar ook de schade bij anderen, bijvoorbeeld bij een ongeval dat je veroorzaakt. Heb je een levensverzekering? In sommige gevallen maken wij je verzekering premievrij. Je vindt meer informatie hierover in je verzekeringsvoorwaarden.
  • Je moet nog wel het openstaande bedrag betalen. Wij schakelen een incassobureau of deurwaarder in als wij niet op de uiterste betaaldatum het geld ontvangen. Je betaalt hiervoor extra kosten.
  • Heb je een overlijdensrisicoverzekering die gekoppeld is aan je hypotheek? Dan informeren wij jouw hypotheekverstrekker. De hypotheekverstrekker informeer je daarna wat dit betekent voor je hypotheek.
  • Een nieuwe verzekering afsluiten kan moeilijker worden. Veel verzekeraars weigeren een nieuwe verzekering voor 1 of meerdere jaren.

Voorkom een boete

Bij een auto of ander vervoersmiddel is een WA‑verzekering verplicht. Dit wordt ook gecontroleerd door de Dienst Wegverkeer (RDW). Je kunt een boete krijgen als je niet verzekerd bent.

Ik kreeg een betaal­herinnering. Maar ik heb het bedrag al overgemaakt. Wat moet ik doen?

Fijn dat je betaalt hebt. Misschien was jouw betaling nog niet verwerkt op het moment dat wij de herinnering stuurden. Controleer voor de zekerheid nog even of het juiste bedrag inderdaad van jouw rekening is afgeschreven. En of de omschrijving en het rekeningnummer klopt. Als dat goed is, hoef je niets meer te doen. Gaat het om een laatste betaalherinnering en twijfel je? Dan kun je het beste even bellen met de afdeling Debiteurenmanagement (055) 579 8108. Je bereikt ons op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.