Even delen

Netwerken in een snoepwinkel


’Een Porsche 911 is in feite gewoon een platgeslagen Kever,’ grapt Mark Wegh, gepassioneerd directeur van Porsche Centrum Gelderland. Vanaf het eerste moment dat hij de 150 leden van Businessclub Dynamo toespreekt in zijn pas geopende Porsche Classic Center, kun je er een speld horen vallen. Niet minder dan duizend Porsche ’s verkoopt Wegh per jaar met zijn 75-koppige team. Kortom, een zeer inspirerende locatie om een netwerkavond en de samenwerking tussen de Vrienden van Dynamo en Centraal Beheer te vieren.

Porsche Centrum Gelderland opereert volledig onafhankelijk en is één van de grootste Porsche-dealers van Europa. Bovendien heeft het bedrijf vier keer op rij de titel ’Porsche Excellente Dealer’ gekregen. En dat kwam niet zomaar aanwaaien, zo verklaart Mark Wegh, die zijn imago als nuchtere, self made-ondernemer eer aandoet. Hij leidt zijn 150 gasten met het grootste plezier rond door zijn eigen onderneming die hij precies tien jaar geleden oprichtte. De Classic-showroom – waar later ook het buffetdiner zou plaatsvinden – biedt plaats aan 25 klassieke Porsche’s en er is een werkplaats ingericht voor de reparatie van acht classics. Daarnaast is er een eigen schadeherstel-, restauratie- en poetsafdeling. Wegh vertelt dat maar liefst 53% van alle Porsche’s die worden verkocht, bij Centraal Beheer zijn ondergebracht; in 2015 waren dat 535 polissen. ’Overigens ben ik – echt geheel toevallig! – al sinds de oprichting van het bedrijf, klant bij Centraal Beheer,’ zo merkte Wegh fijntjes op. Goed. Op naar de bovenverdieping, de parel en zogenaamde ’snoepwinkel’ van het Classic Center.

Absolute nieuwstaat

Kort gezegd heeft Mark Wegh hier zijn verzameling staan van álle unieke Volkswagens, Audi’s en Porsche’s. Van Audi’s met 400 km op de teller tot aan de oudste Kever van Nederland, die als eerste door Pon naar Nederland werd gehaald. ’En alles verkeert in absolute nieuwstaat,’ aldus Wegh, terwijl zijn gasten ademloos langs de unieke verzameling Duitse auto’s schuifelen. Ook Gertie van Elburg van stukadoorsbedrijf Huemink in Apeldoorn, is onder de indruk: ’Het is voor mij de eerste keer hier en ik kijk mijn ogen uit. De prijzen doen je wel duizelen, 1,2 en 1,4 miljoen euro hoorde ik net. De auto’s zijn echt uniek, dat maakt het bezoek extra bijzonder. Ze verkopen 1000 auto’s per jaar, dus ondernemen kunnen ze wel!’ Gertie’s introducee is John van Elburg, die zelf Porsche rijdt en zijn auto hier in onderhoud heeft: ’Ik heb een 993 Cabriolet, de laatste luchtgekoelde, een liefhebbersauto bij uitstek. Het onderhoud is echt top, net zoals de haal- en brengservice. Dat is een grandioze dienst die ze leveren. Ik rijd maar een paar duizend kilometer per jaar, maar áls ik rijd, dan wil ik lekker kunnen trappen bij mooi weer met het kapje open.’ Autoliefhebber John van Apeldoorn van Apeldoorn Schildersbedrijf, is naar eigen zeggen het oudste businessclublid: ’Een goede twintig jaar geleden werd ik lid van de club. Dit vind ik machtig mooi, ja. Maar stiekem gaat mijn hart uit naar dikke Amerikanen. Mijn Dodge Ram met 5,7 liter heeft ongeveer twee keer zoveel pk’s als de klassiekers die hier staan. Met de boot erachter rijdt de mijne zomaar 1 op 1. Op LPG, dat wel. Ik vind deze Porsche’s die hier staan ook prachtig hoor, maar ik moet er gewoon maar niet aan beginnen, dat is bepaald niet goed voor mijn gezondheid…’