Even delen

Even van de baan: vrachtwagen­chauffeurs


Van een prikkelende verkeersquiz tot aan noodstops maken op een nat wegdek. Het zijn slechts 2 van de 4 onderdelen van de trainingsdag voor vrachtwagenchauffeurs die Centraal Beheer 2 keer per jaar organiseert in Rosmalen. ’Dit is de 1e keer dat we echt wat hebben aan zo’n georganiseerde dag, en daarbij is het nog leuk ook.’

Samen met de Verkeersveiligheid Groep Nederland is Centraal Beheer verantwoordelijk voor een dag vol kennisoverdracht en praktijkonderdelen. Daar kom bij dat deze dagen meetellen als verplichte nascholing om Code 95 te kunnen voeren op het rijbewijs. Hier wordt het nuttige met het aangename verenigd.

Wederzijds belang

André Raggers is senior accountmanager Automotive en Logistiek bij Centraal Beheer en vertelt waarom deze dag zo belangrijk is voor alle partijen: ’Wij hebben als grootste autoverzekeraar van Nederland verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan. Deze mannen zitten de hele dag op de weg en waar gewerkt wordt, daar gebeuren nu eenmaal ook ongevallen. En die proberen wij met z’n allen te voorkomen; we hebben immers een wederzijds belang om de boel heel en betaalbaar te houden. Dus als we daar aan kunnen bijdragen, dan is het voor beide partijen een hele mooie situatie.’

Bewustwording en gedrag

Ook Piet Bakker, opleidingsadviseur bij Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN), gaat hier in mee. Hij verklaart: ’Vandaag staan kennis en kunde niet per definitie op de eerste plaats. De dag staat volledig in het teken van bewústwording voor de chauffeurs. Hoe maken we mensen bewust van wat snelheid doet in combinatie met kracht en gewicht? We hopen dat chauffeurs aan het eind van de dag denken: Laat ik maar voorzichtig zijn want ik heb vandaag dingen gezien die ik hiervoor niet wist. Zelfs de meest ervaren chauffeurs met heel veel kilometers onder de wielen, zijn na een trainingsdag vaak onder de indruk. Wat ik veel terughoor is bijvoorbeeld dat ze niet wisten dat je bij iets meer snelheidsverhoging zoveel meer remweg nodig hebt om tot stilstand te komen. De VVGN-doelstelling van de dag is dan ook bewustwording en gedrag, hier proberen we heel sterk op te sturen.’

Ervaringen van cursisten

Aan een aantal van de circa dertig deelnemers vroegen we hoe zij de dag ervaren. Björn van Benthem van De Jong Transport: ’Je kunt hier aardig wat van opsteken. In het verre verleden heb ik eerder een antislipcursus gedaan met de truck én oplegger. Leuk dus om het nu ook eens met alleen de truck te kunnen doen. Daar heb ik onderweg nog wel eens profijt van gehad, ik dacht: nou daar gaan we. Dankzij die cursus wist ik de boel in bedwang te houden, dus daaraan zie je wel hoe leerzaam het is.’

Jeffrey Kruithof van E-E Transport: ‘Ik ervaar deze dag als erg leerzaam, je steekt er zeker wat van op. Tijdens de quiz kwamen er ook wat vragen langs waarvan ik dacht: oh ja, hoe zat dat ook alweer. Bij het manoeuvreren ook, je leert weer opnieuw in je spiegels kijken en ze op de juiste manier gebruiken, dat is erg waardevol. Het is goed dat er zoiets voor ons wordt georganiseerd. Ik zit pas 7 jaar op de wagen, dus ik heb nog een lange weg te gaan.’

Johan Segeren van Van Mook Transport: ’We hebben manoeuvreren gehad en schadepreventie. Ik zie uit naar de verkeersquiz, maar ik kijk helemaal uit naar het remmen op nat wegdek. Ik zou bijna zeggen: daar komen we voor! Ik ben al vanaf mijn 19de beroepschauffeur, dus al 35 jaar. Zelfs dan steek je nog nieuwe dingen op. Dit is de eerste keer dat we echt wat hebben aan zo’n georganiseerde dag, en daarbij is het nog leuk ook.’

Cees de Mooij van Gebr. De Mooij: ’Deze dag vind ik super. Je leert er behoorlijk veel van, zelfs als je al bijna vijftig jaar ervaring hebt zoals in mijn geval. Erg nuttig vond ik de uitleg over het afstellen van de spiegels en je stoel, hoe je zit in een auto. Dat goed afstellen lijkt simpel en vanzelfsprekend, maar er zit een gedachte achter. En bij de verkeersquiz zag ik borden voorbijkomen, die had ik van mijn levensdagen niet gezien.’

Bram de Mooij van Gebr. De Mooij: ’Ik vind het goed dat deze dagen er zijn voor de chauffeurs, het is toch een soort van bijscholingscursus. Zeker voor de oudere chauffeurs zoals mijn vader, is het nodig. Neem nou al die nieuwe borden en regels, dat moet je wel weten. Ik ben logistiek manager en ook op dat vlak word ik geregeld bijgeschoold, dus dat moet voor het chauffeursvak net zo gelden.’

Sergio Veenendaal: ’Ik vind dit een interessante dag, goed om theoretisch bijgespijkerd te worden op deze manier. En dat remmen, daar heb ik zeker wat aan. Het zijn geen dingen die je op een doordeweekse dag even gaat testen op de openbare weg. Hier kan dat wel, en veilig ook. Je wordt weer even met je neus op de feiten gedrukt. Een seconde later remmen kan enorme gevolgen hebben.’