Even delen

Even van de baan: buschauffeurs


Een verkeersquiz, remmen op nat wegdek en inzichten van een verkeerspsycholoog. Het maar een paar onderdelen van de trainingsdag voor beroepschauffeurs die Centraal Beheer tweemaal per jaar organiseert in Rosmalen. Ook deze editie was weer een succes, getuige de positieve reacties van de deelnemers.

De dag, die tot stand komt in samenwerking met de Verkeersveiligheid Groep Nederland, staat bol van de kennisoverdracht en praktijkervaring. En niet onbelangrijk, deze dagen tellen mee als verplichte nascholing om Code 95 te kunnen voeren op het rijbewijs. Kortom, een optimale manier om het nuttige met het aangename verenigen. Er waren drie groepen van circa acht personen die in totaal vier onderdelen konden aflopen: Schadepreventie, Verkeersquiz, Remmen op Nat en Manoeuvreren.

Verkeerspsycholoog

Ook Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Centraal Beheer, die zich binnen de organisatie bezighoudt met preventie en de veiligheidscultuur, maakte deel uit van het programma. Hij vertelt: ’Ik ben ontzettend blij dat Centraal Beheer het belangrijk vindt om haar relaties te ondersteunen om zo min mogelijk verkeersongevallen te hebben. Hiermee laten ze zien dat ze niet alleen de deuk verzekeren, maar ook dat ze op een opbouwende en constructieve manier meedenken en meehelpen om deuken te voorkomen. Wat ik de cursisten onder meer bijbreng is risicobewustwording; inzicht in wat doe je in het verkeer? Is dat wel altijd even slim? Ben je je daarvan bewust? En hoe zou je dan anders kunnen doen? De doelstelling van deze workshop is dan ook: mensen – die vaak veel ervaring hebben en vaardig zijn – naar zichzelf te laten kijken: hoe doe ik het eigenlijk in het verkeer? Vaak komt men dan tot de conclusie dat hij of zij helemaal niet zo’n topchauffeur blijkt te zijn. Niet vreemd ook, want we zijn allemaal maar mens.’

Peter de Vries van Lanting Reizen: ’Het is de eerste keer dat we deze cursus doen en het theoriegedeelte van de quiz vond ik leuk, daar zaten zeker een paar eye openers bij. Ik rijd inmiddels vijftien jaar op de bus, maar bij het theoriegedeelte zaten een paar dingen die ik echt niet wist. Dat pik je dus maar mooi even mee. Overigens vind ik alle instructeurs en trainers erg goed, ze leggen de materie duidelijk uit.’
Rik Scholte van Kassing Tours: ’Vermoedelijk ben ik met mijn 24 jaar de jongste ben van de hele groep, maar het bevalt me prima. Ik ben al 4,5 jaar beroepschauffeur en op mijn 21ste had ik mijn eerste rit naar het buitenland. Dit vind ik een hele leerzame en leuke dag. Inmiddels heb ik Remmen op nat en de Verkeerquiz gehad en ik ben erg benieuwd naar Schadepreventie en Manoeuvreren. Bij de quiz heb ik toch weer wat opgestoken over de verkeersregels. Interessant was ook de discussie over de verschillende rotondes met de daarbij behorende vele regels.’

Charles Daelman van Muys Reizen: ’Ik vind de dag leerzaam en het wordt ook nog eens op een prettige manier gebracht. Er is tevens voldoende ruimte om een gesprek aan te gaan en dat ervaar ik als plezierig. Ik heb zowel buiten de praktijk meegedaan als binnen de theorie, en ik heb daarin veel leermomenten gehad. Ik ben tien jaar beroepschauffeur, maar je leert nog iedere dag bij. Ook heb ik veel interessante verkeerssituaties en nieuwe borden gezien vandaag. Zoiets blijft toch hangen. Het zijn vaak die kleine dingetjes hè, maar je wordt hierdoor wel weer even op scherp gezet.’

Vivian Looij van De Dagtochten Specialist: ’Het is mijn eigen bedrijf en we zijn uitgenodigd om hieraan mee te doen. Het is mijn eerste keer hier, samen met mijn man. Het is mooi dat het ook meteen meetelt voor Code 95, dat is een extraatje. Bovendien is het extra leerzaam voor mij, want remmen op de natte baan, dat heb ik nog niet eerder gedaan! Ik sta niet te springen, maar mijn verstand zegt dat het nuttig is om te doen. En de verkeersquiz zet wel even aan het denken. Ik zei net al: je rijdt niet op regels, je rijdt op wat er op de weg gebeurt en daar anticipeer je op. Er zijn dingen die wegzakken, dus een dag als deze is erg nuttig. Hier leer je dat je niets als zelfsprekend moet aannemen, en dat ben je als chauffeur wel eens geneigd om te doen. Rijden op de automatische piloot, werd dat genoemd. Je wordt even met de neus op de feiten gedrukt, ik heb dan ook aardig wat notities gemaakt.’

Dennis Seinen van Gebo Tours: ’We zijn hier met een delegatie van zes man. Het is een erg leerzame dag, erg afwisselend ook. Er twee man van kantoor mee om te kijken of de training wat is voor onze andere chauffeurs. Het deel over veiligheid vond ik persoonlijk erg belangrijk en het manoeuvreren door bochten en om pionnen is en blijft leuk om te doen. Het stukje schadepreventie vond ik zelfs erg nuttig. De schadeposten zijn bij ons vrij hoog en iedere schade is er één te veel. Ik denk dat we daar zeker wat aan kunnen hebben, ook voor onze overige vijfennegentig chauffeurs.’

Jack Kerkhof van Pouw Vervoer: ’Van wat ik tot op heden heb meegemaakt, kan ik zeggen dat het erg leerzaam was. Je pikt dingen op waarvan je denkt: hee, da’s een puntje van aandacht. Dat zal voor ieder deelnemend bedrijf zo gelden. Net hebben we les gehad van de verkeerspsycholoog, dat was ook erg interessant. Ik vond het fascinerend om te horen en zien wat je ogen allemaal registreren tijdens een rit en wat juist níet. Dan word je er even mee geconfronteerd dat je, zelfs als beroepschauffeur, toch maar een x-aantal procent daadwerkelijk ziet en waarneemt.’