Even delen

Supply chain risico’s: ‘U bent vaak zo sterk als uw zwakste schakel’

Een slecht gezekerde lading die van een vrachtauto valt. Of brand in een magazijn. Bedrijven hebben niet altijd invloed op de risico’s in hun toeleveringsketen. Sterker nog, qua supply chain bent u vaak zo sterk als uw zwakste schakel. Louis Koehorst, senior risk manager bij Centraal Beheer Achmea, legt uit.

Waar gaat het bij supply chain van bedrijven vaak mis?

‘Bij transport, opslag en soms ook bij het ompakken van goederen. Met name internationaal transport is een heel ingewikkelde business. Goederen moeten van A naar B en omdat je zo dynamisch bezig bent, kan er van alles misgaan. Bijvoorbeeld een ongeluk met een vrachtwagen. In het buitenland gelden vaak verschillende voorwaarden en condities, en je moet je risico’s daarom goed afdekken als bedrijf. Bijvoorbeeld door verzekering van goederen met Institute Cargo Clauses. Alle partijen in je supply chain moeten van elkaar weten wie welk risico dekt. Zodat er, wanneer het juridische eigendom van goederen overgaat van de ene naar de andere partij, geen gat valt in de verzekering. Voor bedrijven in de handel- en industriesector vormt opslag van goederen ook een risico. Door diefstal, en brand- of waterschade kun je grondstoffen of opgeslagen producten verliezen. Een derde risico is het ompakken van goederen. Daarbij kunnen spullen beschadigen, of in het verkeerde assortiment terechtkomen.’

Wat kunnen bedrijven doen om supply chain risico’s te vermijden?

‘De risico’s verschillen per organisatie. Een paar concrete tips: zorg dat je grondstoffen zo mogelijk laat leveren door minstens twee verschillende toeleveranciers. Als er bij één toeleverancier iets misgaat, door een staking of een faillissement, dan heb je alsnog grondstoffen. Verder is een flexibele planning buitengewoon belangrijk. Zodat je op tijd kunt inspelen op veranderingen als de vraag naar jouw producten toe- of afneemt. Een derde tip: goede uitwisseling van data met toeleveranciers. Elke partij binnen jouw supply chain moet weten: welke goederen worden op welke tijdstippen verwacht? Als je dat met iedereen communiceert, voorkom je dat grondstoffen zich gaan ophopen of er een tekort ontstaat als er iets misgaat in je keten.’

Meer informatie?

Heeft u vragen, of wilt u meer informatie over supply chain risico’s? Stel uw vraag aan Louis Koehorst.