Even delen

De top 5-risico’s voor de detailhandel

Als ondernemer bent u vooral bezig met de leuke dingen van uw bedrijf: de kwaliteit van uw producten of diensten, de omzet en het personeel. U bent niet primair bezig met de risico’s. Maar juist op het moment dat u denkt dat alles op poten staat, is het verstandig om eens kritisch te kijken naar de kwetsbare zaken van het bedrijf. Wat kan er zoal misgaan? Louis Koehorst, senior advisor risicobeheer bij Centraal Beheer Achmea, zet de vijf grootste risico’s binnen de detailhandel op een rij.

  1. Consumentenrecht
    Consumenten zijn goed beschermd door de wetgever. Ze worden bij het sluiten van een overeenkomst wettelijk gezien als ‘de zwakkere partij’ en in veel gevallen in hun recht gesteld, bijvoorbeeld als een artikel binnen een bepaalde termijn niet naar wens is. De detaillist moet het artikel dan altijd terugnemen op basis van risicoaansprakelijkheid.
  2. Criminaliteit
    Winkeliers hebben vaak te maken met criminaliteit in de vorm van diefstal en schade. Daar kun je je tegen wapenen door personeel te trainen op diefstalpreventie. Wat doe je wel en wat niet, met welke houding zorg je dat een situatie niet escaleert? En zet je wel beveiligers in of plaats je camera’s? Helaas kun je diefstal nooit helemaal voorkomen. Detailhandelaars blijven hier extra kwetsbaar voor.
  3. Brand
    Brand is weliswaar een branche overschrijdend risico, maar voor detailhandelaren is brand desastreus. Ze zijn bij een uitslaande brand alles in één klap kwijt: zowel de inventaris als het pand en in vele gevallen ook hun woonhuis. Bovendien lopen ze hierdoor omzet mis. Horecaondernemers lopen daarnaast nog het risico dat ze in de keuken wat oplopen. Denk aan brand door vetafzuiging of vlam in de pan. Bovendien zijn vaak zelf aangebrachte veranderingen in de elektrische installatie een bron van brandrisico’s. Zorg dus voor aanleg door een deskundige en voer periodiek een keuring uit (NEN 3140) uit.
  4. Kasgevoeligheden
    Controle op de kassa gebeurt in veel gevallen door eigen personeel. Maar ook eigen personeel kan een graai uit de kas doen. Je kunt deze derving beperken door met meerdere mensen de kas te laten opmaken of door camera’s op te hangen. Als winkelier kun je ook omzet mislopen doordat bijvoorbeeld de pinautomaat uitvalt. De afhankelijkheid van internet – denk aan bestellen van voorraden en webshops – neemt ook voor de detaillist toe. Dat is meer een ICT-gerelateerd probleem.
  5. Bedrijfsstilstand
    Bedrijfsstilstand kan veroorzaakt worden door het uitvallen van licht of elektra. Bijvoorbeeld doordat er kortsluiting ontstaat aan de eigen installatie. Maar bedrijfstilsstand kan ook het gevolg zijn van het feit dat de winkel ontoegankelijk is voor klanten. Bijvoorbeeld doordat de gemeente besluit om wegwerkzaamheden in jouw straat te verrichten. Belangrijk hierbij is om te weten dat in het geval van rioleringswerkzaamheden de winkelier zelf aansprakelijk is voor eventuele het omzetverlies, op het moment dat de gemeente haar plannen tijdig en goed heeft gecommuniceerd.

Met de Ondernemers Polis voor de Detailhandel Non-Food bent u in één keer beschermd tegen de belangrijkste en meest voorkomende schaderisico’s binnen uw branche

U heeft alles goed geregeld, toch?

Met onze Risicoscan weet u het zeker.

Doe de Risicoscan