Even delen

Risicomanagement: een noodzaak

 

Ondernemers hebben klantgerichtheid, kwaliteit, productiviteit, tijdigheid en kwantiteit altijd op het netvlies staan. Daarentegen sluiten ze voor risicomanagement vaak hun ogen. Maar of dat verstandig is? We vroegen het aan Louis Koehorst, senior adviseur risicobeheer bij Centraal Beheer Achmea.

Waarom houden ondernemers zich nauwelijks bezig met risicomanagement?

‘Ondernemers zijn van nature geneigd om te focussen op positief nieuws. Dat is, zo wijst onderzoek uit, genetisch bepaald. Risico wordt over het algemeen geassocieerd met iets negatiefs. Vandaar dat ondernemers dit vaak mijden en vooral energie steken in het benutten van mogelijke kansen.’

Steken ondernemers dan niet gewoon hun kop in het zand??

‘Ja, maar het is ook wel begrijpelijk. Het probleem van risicomanagement is dat de kosten voor de baten uitgaan. Je moet eerst investeren in het vermijden van risico’s en dan is het nog de vraag of je er wat van terugziet. Wat niet gebeurt, kun je niet zien.’

Hoe overtuig je ondernemers ervan om toch aandacht te hebben voor risicomanagement??

‘Door de risico-ijsberg te laten zien. De top van de ijsberg die boven het water uitsteekt, is de calamiteit. Het gebeurt zelden, maar de consequentie is groot: je continuïteit wordt erdoor geraakt. Onder de top zitten de zware schadegevallen. Deze zijn niet levensbedreigend, maar kosten wel erg veel geld. De basis wordt gevormd door de structurele schades zoals klachten, incidenten en bijna-ongevallen, en deze kunnen leiden tot calamiteiten. Denk aan de haperende machine die ineens stukgaat en een hele productielijn stillegt.’

Welk risico’s zijn typisch voor de detailhandel??

‘Allereerst zijn diefstal en ramkraken voor deze branche een heikel punt. Daarnaast moet de detailhandel er rekening mee houden dat de zwakke partij wettelijk beschermd wordt. Dit betekent dat een leverancier ten opzichte van een klant bij conflictsituaties altijd moet aantonen dat hij niet de veroorzaker is van de schade. En, tot slot, is het grootste risico dat een ondernemer zijn klant teleurstelt. Klantgericht werken en klanttevredenheid zijn in deze branche essentieel om je staande te kunnen houden.’