Even delen

Marketing in de bouw

Er zijn in Nederland tientallen vastgoedprojecten. Toch bereikt informatie hierover slechts een klein deel van de woningzoekenden. Een gemiste kans, vindt vastgoedontwikkelaar en voormalig directeur van Loostad B.V. Daniël Spikker. Hoe je wel meer geïnteresseerden kunt bereiken? Door meer aandacht te besteden aan marketing. Spikker geeft in vijf stappen aan hoe je dat doet.

De locatie

‘Veel organisaties zetten voornamelijk makelaars in om geïnteresseerden te bereiken. Eigenlijk moet je twee stappen terug doen en beginnen bij de locatie. De meeste mensen kopen een woning omdat ze een bepaalde locatie prettig vinden. Ze hebben er in het verleden gewoond, er zit een winkelcentrum om de hoek of familieleden wonen er in de buurt. Het vinden van een goede locatie voor jouw vastgoedproject is dan ook een belangrijke eerste stap.’

De doelgroep

‘Je bereikt woningzoekenden door al vroegtijdig in hun beslissingstraject te zitten. Dat doe je door een website met goede content te creëren. Deze moet goed vindbaar zijn op Google en websites als Funda en Nieuwbouw Nederland. Ook een goede campagne op Facebook is erg waardevol. Woningzoekenden gaan echt niet op hun vrije dinsdagavond zoeken op de website van Nieuwbouw Nederland! Je moet ze stimuleren om jouw eigen website te bezoeken. Zorg er voor dat zij hun interesse kunnen aangeven en zich ergens kunnen aanmelden.

Interactie

‘Ga met de geïnteresseerden aan de slag. Vraag naar hun smaak, hun voorkeuren en hun wensen. Willen ze een vrijstaand huis of juist een twee-onder-een-kapwoning? Een grote achtertuin of juist een extra kamer? Je moet weten wat je gaat bouwen voordat je überhaupt een architect inschakelt.’

Ontwerpproces

‘Ook bij het ontwerpproces is de mening van geïnteresseerden erg waardevol. Het klinkt vreemd, maar laat hen bijvoorbeeld kiezen uit drie verschillende dakpannen. Wat voor soort dakkapel zouden ze willen? Betrek ze bij het bouwtraject en geef hen het gevoel dat zij mede-bedenker zijn van de nieuwe woning.’

Verkoop

‘Start met de verkoop en de bouw van de woningen en nodig geïnteresseerden uit om ook een bod te doen. Doordat ze meer betrokken zijn bij de totstandkoming van de woningen is de kans groter dat zij een bod doen.’